Pinterest is een platform boordevol inspiratie op het gebied van wonen, reizen, mode en koken bijvoorbeeld. Pinterest is eigenlijk een visuele zoekmachine waar mensen inspiratie zoeken en bewaren. Hier ligt ook het grootste verschil met social media zoals Facebook, Snapchat en Instagram. Daar draait het om het delen van momenten uit het verleden en het heden met familie en vrienden. Op Pinterest gaat het om plannen maken voor de toekomst. 70% van de gebruikers in Nederland is vrouw. Zij gebruiken Pinterest om kleine en grote momenten te plannen.
Wist je al dat je op Pinterest ook kunt werken met advertenties? Pinterest is één van de snelst groeiende platforms. Het gebruik is met circa 20% gestegen t.o.v 2020. Mede dankzij de coronacrisis kreeg het inspiratieplatform er heel wat nieuwe gebruikers bij. Ook in Nederland blijft het aantal gebruikers toenemen. In februari 2021 waren er zo’n 5,34 miljoen gebruikers die Pinterest elke maand actief gebruiken. De nieuwste cijfers zijn bij ons nog niet bekend, maar zullen we zeker snel delen. In dit blog vind je de 6 redenen waarom je snel moet beginnen met adverteren op Pinterest.
Naast de ‘normale’ pins, kun je op Pinterest gesponsorde pins plaatsen. Waar advertenties op andere platforms misschien als een stoorzender geïnterpreteerd kunnen worden door de gebruikers – denk aan een opvallende pop-up of een banner die in de weg zit – mengen Pinterest advertenties zich moeiteloos met andere pins. Betaalde pins komen op de feed van jouw doelgroep terecht en zorgen voor meer verkeer, leads en misschien wel meer verkopen.
Hoe je dat precies doet en hoe je een optimale doelgroep samenstelt voor jouw campagne bespreken we in het volgende blog. Heb je in de tussentijd vragen? Neem dan contact op met onze social media specialist.
Starten met Pinterest adverteren
Er zijn volgens ons 6 redenen om te beginnen met Pinterest adverteren:- Gebruikers van Pinterest ontdekken op het medium wat ze willen. De gebruikers zitten echt in een vroege oriënterende fase. Dit is gelijk het grootste verschil met andere advertentiekanalen.
- De kosten per klik (CPC) zijn relatief laag op Pinterest. Waar je bij Google al snel €2,- betaalt per klik, is dit op Pinterest gemiddeld €0,70. Er is nog weinig concurrentie momenteel omdat het een redelijk nieuwe manier is van adverteren. Nog veel organisaties zetten het niet in. Hierdoor bereik je jouw doelgroep voor een lagere prijs.
- Advertenties op Pinterest vallen minder op doordat deze op een natuurlijke manier verweven is op de feed. De kans is daarmee groter dat gebruikers op de gesponsorde pin klikken en naar jouw website worden gestuurd.
- Er is weinig concurrentie. We schreven het al eerder: op Pinterest is nog weinig concurrentie. Zeker op het gebied van advertising. Dit is niet alleen goed voor de portemonnee, maar gaat je ook meer klikken opleveren.
- De koopintentie van Pinterest gebruikers is hoog. Dit ligt op 55% ten opzichte van 12% voor Facebook en Instagram.
- 70% van de Pinterest gebruikers is vrouw. Heb jij een doelgroep die daarbij matcht, dan is Pinterest jouw platform.
Pinterest campagne opzetten
In drie eenvoudige stappen zet je een Pinterest campagne op.