Instagram is vandaag de dag ontzettend populair. Dit sociale netwerk, waarin het draait om het delen van foto’s, heeft dan ook een actieve gebruikersbasis van meer dan 800 miljoen mensen. Dat is gigantisch. Vooral als je je bedenkt dat circa 500 miljoen van de Instagram-gebruikers dagelijks actief is in de app. Maar wist je dat Instagram ook een enorme kans biedt aan ondernemers die zich richten op e-commerce? Instagram Shopping is zo’n kans! Hoe dat precies zit, vertellen we je hier.

Volgen van zakelijke Instagram accounts

Maar liefst 80 procent van de totale actieve gebruikersbasis van Instagram volgt minimaal één zakelijk account. Kortom, dan hebben we het dus over 640 miljoen personen. Deze personen proberen actief contact te leggen met zowel grote als kleine bedrijven via de Instagram-app. Dit betekent dus dat Instagram het ideale platform is voor zowel marketeers als ondernemers. Om het nog aantrekkelijker te maken, brengt Instagram daarom voortdurend nieuwe functies uit om de interactie te optimaliseren en te vergroten.

Wat is Instagram Shopping?

Instagram Shopping is hier een uitgelezen voorbeeld van. Deze functie is geïntroduceerd om merken en ondernemingen te helpen hun potentiële verkopen te maximaliseren via het Instagram-platform. Het stelt ze in staat specifieke berichten van hun Instagram-feeds te highlighten en daarna hun producten of diensten te taggen in het bericht. Op deze manier leggen ze de nadruk op de producten of diensten die ze hebben opgenomen in hun Instagram-account. Waarom deze functionaliteit zo waardevol is, leggen we uit aan de hand van twee voorbeelden: zonder en met Instagram Shopping.

Zonder Instagram Shopping

Wanneer een merknaam of ondernemer geen gebruikmaakt van de Instagram Shopping functionaliteit, verloopt het proces als volgt:

• gebruikers van Instagram volgen een bedrijfsaccount op dit platform;
• zo zien de Instagram-volgers een bericht van het bedrijfsaccount, kunnen ze de inhoud bekijken en een reactie achterlaten om hun interesse te tonen;
• de Instagram-volgers moeten vervolgens de website van de betreffende onderneming bezoeken om te zien of ze het product of de dienstverlening kunnen vinden die op Instagram staat.

Op deze manier heb je als onderneming geen enkele garantie dat je Instagram-volgers je product of dienstverlening vinden en zullen kopen. Je kunt namelijk geen link toevoegen aan een gewone post op Instagram. Dit maakt converteren nogal lastig.
Aan een advertentie op Instagram kun je uiteraard wel een button en een uitgaande link toevoegen.

adverteren Instagram

Met Instagram Shopping

Door als onderneming wel gebruik te maken van de Instagram Shopping-functionaliteit, kun je je conversiegehalte aanzienlijk vergroten. Dit proces verloopt namelijk als volgt:

• gebruikers van Instagram volgen een bedrijfsaccount op dit platform;
• zo zien de Instagram-volgers meteen een product of dienst in de feed van het bedrijfsaccount, waarna ze alleen op de inhoud hoeven te klikken om te zien of het product of de dienst is getagd;
• is dit het geval, dan kunnen de Instagram-volgers nogmaals op het product of de dienst klikken en worden ze direct naar de betreffende productpagina van de website van de onderneming geleid.

Overbodig te melden dat je als onderneming met Instagram Shopping een grotere conversiekans zult realiseren. Je overtuigt je beoogde doelgroep immers een stuk eenvoudiger. Daarnaast biedt Instagram Shopping nog tal van andere voordelen. Zo kun je Instagram Shopping gebruiken in je posts, maar ook in je Instagramverhalen.

Wil je ook aan de slag met Instagram Shopping? Of wil je meer weten over jouw kansen op het gebied van Instagram adverteren? Neem dan contact op met onze specialist op het gebied van Social advertising!