Instagram adverteren slim aanpakken in 3 stappen

Marketeers besteden steeds meer van hun advertentie budget aan social advertising, zoals Instagram adverteren en adverteren op Facebook. Instagram groeit sterk. Circa 4,1 miljoen Nederlanders gebruikt Instagram, een groei van 28 procent ten opzichte van 2017. 2,1 miljoen mensen gebruiken Instagram dagelijks, dat is zelfs 40 procent meer dan in 2017. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018.

Groei gebruik Instagram

Bron: Marketingfacts: https://www.marketingfacts.nl/berichten/jongeren-keren-facebook-massaal-de-rug-toe

Branded content doet het op Instagram een stuk beter dan op andere sociale media. Het is voor bedrijven dus zinvol om via dit sociale kanaal te adverteren. Maar hoe pak je adverteren op Instagram slim aan?
Volg de onderstaande 3 stappen en maak Instagram ook succesvol voor jouw organisatie!

1. Selecteer het juiste advertentiedoel

Als je gaat adverteren op Instagram, kun je via de Facebook Business Ads Manager verschillende doelen selecteren.

Doelen Instagram

Wat houden ze nu precies en welke doelen zijn het beste om te kiezen?

  • Bekendheid: 

Bij Bekendheid kun je kiezen uit:
– Bereik
– Merkbekendheid

Kies voor ‘Bereik’ wanneer je doel is dat zoveel mogelijk mensen jouw advertentie zien. Over het algemeen adviseren we niet vaak om dit doel te gebruiken.
Wil je dat je advertenties worden geoptimaliseerd voor mensen die je merk herinneren, dan kun je beter kiezen voor ‘Merkbekendheid’. Je advertenties op Instagram worden dan niet geoptimaliseerd voor impressies zoals bij ‘Bereik’ maar voor advertentieherinnnering bij de doelgroep. Deze optie is over het algemeen een stuk effectiever en relevanter.

  • Overweging

Wanneer zet je als doel ‘Overweging’ in bij Instagram adverteren? Dit doel kies je meestal als je doelgroep een specifieke actie moet doen op Instagram. Het gaat dan nog niet om een verkoop. Je kunt de keuze maken uit:
– Verkeer: voor meer traffic naar je website.
– App installaties: voor het promoten van je app, kies je voor optimalisatie voor app installaties.
– Videoweergaven: voor het promoten van je video advertenties
– Leads genereren: voor het genereren van leads via een speciale lead advertentie.
– Betrokkenheid bij bericht: als je focus is gebruikers te bereiken die je advertenties liken, delen of hierop reageren.
– Pagina vind-ik-leuks: als je focus is gebruikers te bereiken die je pagina zullen liken.
– Reacties op evenementen: als je wil dat mensen een reactie achterlaten voor het evenement waarvoor je adverteert.
– Chatberichten: als je wil dat er meer chatberichten worden geplaatst.

  • Conversies

Als je advertenties wil optimaliseren voor meer verkopen, nieuwsbrief inschrijvingen of E-book downloads dan is ‘Conversies’ het doel dat je moet kiezen.
Door de Facebook pixel te installeren op je website kun je eigenlijk elke conversie meetbaar maken. Niet alleen ‘Conversies’ en ‘Verkopen uit catalogus’ maar ook ‘Winkelbezoeken’ (Store visits) kun je instellen als doel.

2. Kies het perfecte advertentie format

Nu je je ideale marketingdoel hebt gekozen, is het van belang het juiste format te kiezen voor jouw advertenties. Naast foto advertenties die geschikt zijn voor Merkbekendheid en betrokkenheid, zijn video ads ook beschikbaar op Instagram. Met video ads heb je als adverteerder de mogelijkheid om een langer verhaal te vertellen en meer context te geven aan je merk.
Carrousel ads blijken een heel effectief format te zijn om conversies en relevante kliks te genereren. Met de carrousel-indeling kun je tot tien afbeeldingen of video’s in één advertentie laten zien, met elk een eigen link. Met meer ruimte in een advertentie kun je verschillende producten presenteren, specifieke informatie geven over één product, dienst of promotie, of een verhaal vertellen over je merk dat met elke carrousel kaart verder wordt verteld.

Carousel Ad Instagram Carousel Ad Instagram adverteren

Instagram adverteren: Stories
Merken gebruiken Instagram Stories voor brand en product awareness, een eenvoudige en snelle manier om nieuwe producten te introduceren, in bestaande en nieuwe doelgroepen. Instagram Stories verdwijnen weer na 24 uur. Een krachtige manier om Merkbekendheid te bereiken.

Steeds meer bedrijven zetten Instagram Stories in, steeds vaker op heel creatieve wijze, zoals onderstaande voorbeeld van Airbnb. 
Airbnb’s Travel Tuesday serie inspireert haar Instagram community met inspirerende reis ideeën. In plaats van het tonen van alleen een afbeelding van een reisbestemming, transformeert Airbnb elke foto in een interactieve quiz.

Instagram Story Airbnb

Bron: Falcon.io 

3. Target de beste doelgroep

Weet jij precies wie jouw doelgroep is voor jouw campagne? Dan is het geen probleem om met de uitgebreide targeting mogelijkheden binnen Facebook Business Manager of Facebook Ads Manager (afhankelijk van wat je gebruikt) jouw ideale doelgroep te bereiken.

Instagram biedt diverse targetingmogelijkheden om de juiste doelgroep te bereiken:
1. Basis doelgroep: je gebruikt de basis targetingmogelijkheden zoals locatie, leeftijd, geslacht en interesse.
2. Aangepaste doelgroep: aangepaste doelgroepen worden opgebouwd uit gebruikers die al interactie hebben gehad met jouw merk. Denk dan aan bezoekers van je website, Facebook volgers of mensen die je app gebruiken. Daarnaast kun je je doelgroep nog verfijnen door mensen uit te sluiten die je merk al kennen of je Instagram pagina al volgen.
3. Vergelijkbare doelgroep (lookalike audiences): een groep gebruikers die vergelijkbare karakteristieken heeft als jouw bestaande gebruikers.

Lookalike Audiences zijn een heel efficiënte manier om nieuwe klanten te vinden, omdat ze automatisch gebruikers vinden die lijken op jouw bestaande klanten. Wanneer je een vergelijkbare doelgroep samenstelt, kun je een doelgroep selecteren tussen de 1% en 10% van de totale populatie van het land dat je target. We adviseren te kiezen voor 1% omdat dit dit het meest specifiek is en dus een zo relevant mogelijke doelgroep omvat. Door interesse-uitbreiding aan te zetten, bereik je nog eens extra gebruikers die een goede kans hebben ook te converteren, maar die nog niet deel uitmaken van je Lookalike audience.

Wil je ook aan de slag met Instagram adverteren, maar wie je niet hoe je dit moet aanpakken? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder!