Vaak behandelen marketeers en organisaties hun advertising kanalen als ‘losse’ kanalen.
Facebook en Google AdWords worden naast elkaar ingezet. Men vergelijkt de resultaten. Enerzijds logisch omdat je wil weten welk kanaal voor jouw organisatie het interessantst is. Anderzijds zo zonde omdat beide kanalen elkaar extreem goed aanvullen!

In dit blog laten zien dat je er ook op een andere manier naar kunt kijken. Denk niet: Facebook óf Google maar Facebook én Google.

Facebook en Google Ads hebben beiden zo zijn eigen voor -en nadelen. Check onze 4 effectieve slimme strategieën om beide kanalen naast elkaar in te zetten.

1. Stimuleer zoekopdrachten op bedrijfsnaam met Facebook, converteer via Google

Een campagne optimaal getarget op de juiste doelgroep zal niet alleen zorgen voor goede resultaten op het gebied van bereik en conversie, maar zal ook zeker zorgen voor een toename in zoekopdrachten op bedrijfsnaam.
Het zal je verrassen hoeveel gebruikers direct naar Google gaan om te zoeken op je bedrijfsnaam nadat ze je advertentie op Facebook hebben gezien. Onderzoek van Wordstream toont een toename van zelfs 34% in bedrijfsnaam zoekopdrachten wanneer er wordt geadverteerd op Facebook.

Wordstream 34% toename zoekopdrachten
Wordstream: 34% toename zoekopdrachten op bedrijfsnaam 

Gebruikers die jouw merk of bedrijf nog niet kennen, willen weten wat voor bedrijf er schuilt achter de advertentie. Logische stap is dat men de bedrijfsnaam gaat zoeken op Google.
Het enige dat jij hoeft te doen – als je nog niet op je merk/bedrijfsnaam adverteert – is een campagne opzetten. Gebruik eventueel woorden uit je Facebook advertentie zodat de herkenning optimaal is.

2. Gebruik koppen en beschrijvingen voor zoekwoorden

Maak je campagne op Google optimaal door niet alleen goed vindbaar te zijn op je merk/bedrijfsnaam, maar zorg ook dat je goed te vinden bent op de advertentietitels en teksten die je gebruikt in je Facebook ads. Een pakkende korte titel in Facebook wordt soms beter onthouden dan de bedrijfs/merknaam.

3. Retarget bezoekers op Facebook zo exact mogelijk

In stap 1 en 2 ging het om retargeting op Google van nieuwe bezoekers via Facebook. Eén van de beste manieren om retargeting toe te passen is d.m.v. cross-platform retargeting. Je kunt Facebook inzetten om mensen te retargeten die je website bezochten via een Google Ad. Je kunt zelfs retargeten op precies datgene wat ze zochten.

Het eerste dat gedaan moet worden binnen Facebook is het maken van een aangepaste doelgroep die matcht met de bestemmingspagina van de Google ad. Verder moet je ervoor zorgen dat je de doelgroep zo samenstelt dat je alleen als bron AdWords gebruikers toevoegt.

Je retargeting advertentie op Facebook wordt getoond als bezoekers de bestemmingspagina (van de Google Ad) bezoeken én ze dus via Google Ads op de site kwamen. Om ervoor te zorgen dat de juiste doelgroep deze advertentie te zien krijgt, maak je een aangepaste doelgroep.

Aangepaste doelgroep Facebook

4. Meer potentiële klanten met lookalike doelgroepen

De mogelijkheden van lookalike audience targeting op Facebook zijn heel interessant. Als je dit al gebruikt en je wil een stap verder gaan maak dan een lookalike audience met bezoekers vanuit Google campagnes. Lookalike audiences – ook wel bekend als vergelijkbare doelgroepen – zijn doelgroepen die je automatisch kunt laten aanmaken door Facebook. Het algoritme van Facebook gaat dan voor je op zoek naar nieuwe mensen die veel lijken op jouw beste klanten, of op bezoekers die eerder interactie met je bedrijf hebben gehad. Zet de doelgroepgrootte van je lookalike audience altijd op 1%. Facebook vindt dan nieuwe mensen die het meest lijken op de personen in je aangepaste doelgroep.

Deze kun je vervolgens gebruiken voor je Facebook advertenties. Je kunt via Advertentiebeheer gewoon een campagne maken zoals je gewend bent. Bij het targeten van je doelgroep, vind je de aangepaste en vergelijkbare doelgroepen terug.

Lookalike doelgroep Facebook

 

Twijfel jij over het inzetten van Facebook en Google AdWords? Ben je overtuigd en wil je aan de slag om optimaal resultaat te halen uit beide kanalen? Neem dan contact op met Buro Foss en werk met onze expert in Facebook advertising en onze AdWords specialist naar betere resultaten!