Facebook blijkt nog steeds één van de beste online advertising platformen te zijn in de wereld en zeker ook in Nederland. In de laatste jaren heeft Facebook advertising een behoorlijke groei doorgemaakt, mede dankzij de enorme daling van het organische bereik van Facebook. Er komt veel bij kijken voordat een Facebook ad echt succesvol wordt. Je hebt de juiste targeting nodig, een geweldige afbeelding of video, en aansprekende content. In dit blog over Facebook advertising vind je 9 tips voor het schrijven van optimale Facebook ads.

Waarom Facebook advertising zo goed werkt

De targetingmogelijkheden van Facebook zijn optimaal, zo niet de beste van welke site dan ook. De targeting opties stelt je als adverteerder in staat om een heel specifieke doelgroep te bereiken met jouw advertenties. Je kunt gebruik maken van custom audiences, of je target op connecties, interesse, gedrag (bijvoorbeeld het bezoeken van jouw website), locatie of geslacht. De website Wordstream publiceerde onlangs een te gekke Infographic met alle targeting opties voor Facebook adverteerders. Klik op onderstaande image voor een grote versie van de Infographic.

Facebook advertising-targeting
Bron: Wordstream

Hoe schrijf je de beste Facebook ads?

1. Gebruik Facebook targeting om je doelgroep heel nauwkeurig te bepalen. Schrijf vervolgens ook echt speciaal voor die doelgroep.

Focus je bij het schrijven van je advertenties echt tot één persoon. Dit kan op Facebook juist zo goed omdat je je doelgroep zo specifiek samenstelt.
Richt je je op vrouwen boven 30 met kinderen die geïnteresseerd zijn in fitness en wellness? Dan kun je qua content een heel gerichte advertentie schrijven!

Facebook advertising

 

2. Schrijf verschillende teksten voor verschillende doelgroepen
Ben je eigenaar van een kleding webshop en heb je aanbiedingen voor mannen en vrouwen? Schrijf dan in elk geval verschillende teksten voor mannen en vrouwen, en segmenteer ook nog eens per prodctcategorie. Hoe specifieker de doelgroep, hoe specifieker je de advertentietekst maakt!

3. Zorg dat je tekst klopt met de visual die je gebruikt
Als de afbeelding van je advertentie niet goed aansluit bij de tekst, zal er minder op je advertentie geklikt worden. Het klinkt logisch, maar organisaties vinden het vaak heel lastig om een goede afbeelding te gebruiken. Met name voor B2B organisaties blijkt het best lastig om interessante visuals te gebruiken die de aandacht van je doelgroep trekt. Eén van de mooiste voorbeelden van een effectieve Facebook advertentie waarbij de afbeelding naadloos aansluit bij de tekst is onderstaande advertentie van Starbucks. De afbeelding is speciaal gemaakt voor deze advertentie, een optie dat je als adverteerder zelf ook eenvoudig kan toepassen m.b.v. image tools zoals Canva of Photoshop.

Facebook ad Starbucks
Voorbeeld Facebook ad Starbucks, Bron: Wordstream

 

4. Focus door maar één call-to-action te gebruiken
De beste Facebook advertenties hebben een duidelijk doel. Wil je je naamsbekendheid vergroten, ben je op zoek naar nieuwe leads of wil je meer producten verkopen? Welk doel je ook hebt, je advertentie heeft een duidelijk call-to-action nodig. Een voorbeeld van een Facebook advertentie met een duidelijke call-to-action is onderstaande ad van Scotch & Soda:

Facebook ad Scotch & Soda

 

5. Houd de advertentietekst kort
Facebook advertenties zijn over het algemeen niet zo lang. Ons advies is om in de tekst kort en krachtig de echte meerwaarde van jouw product te vertellen. Het liefst in 1, 2 of 3 zinnen.
We kennen wel wat goede praktijkvoorbeelden van langere Facebook advertenties. Vaak gaat het dan om een dienst i.p.v een product. Tip is om te A/B testen wat voor jou het beste werkt en maak gewoon diverse advertentiesets aan. Laat beide advertenties een periode lopen en analyseer de resultaten. Welke zorgt voor de meeste likes of de meeste conversies?

6. Gebruik eenvoudige teksten
Facebook is niet de plek voor ingewikkelde, langdradige teksten. Als iemand jouw advertentie ziet, moet hij/ zij direct zien:
– Wat je aanbod is
– Wat het voordeel is voor hem/ haar
– Wat hij/ zij moet doen om het aanbod te accepteren

7. Gebruik cijfers om je advertentie extra kracht te geven
Verkoop je een fysiek product dan willen consumenten weten hoe duur het is. Adverteer je voor een Summer Sale, dan is het belangrijk om het kortingspercentage te noemen. Getallen doen het vaak goed in Facebook advertenties. Zie bijvoorbeeld onderstaande advertentie van T-Mobile.

Facebook Ad T-Mobile

8. Vraag feedback van een bureau of freelancer
Het is heel goed om – als je al een tijd je eigen advertenties schrijft – eens iemand van buiten de organisatie te laten mee kijken. Een bureau of freelancer kan je helpen om te brainstormen over je advertenties. Vaak kijken zij met een andere blik naar je advertenties.

9. Test je advertenties
De enige manier om je Facebook advertenties te verbeteren is door te testen en meten. Gebruik eens verschillende teksten met dezelfde foto en kijk wat er gebeurt. Welke advertentie krijgt meer likes, meer reacties of meer conversies? Wissel eens af met het stellen van een vraag of het doen van een statement. Wat werkt er beter bij jouw doelgroep? 

Wil je aan de slag met Facebook advertising, maar weet je niet precies hoe je dat het beste kunt aanpakken? Neem dan contact op met onze Facebook advertising specialist.