Zoekwoorden onderzoek voor je website

Een zoekwoorden onderzoek is essentieel voor iedereen die aan de slag gaat met een eigen website. Een goed onderzoek naar de geschiktheid van woorden die potentiële klanten gebruiken, geeft je een enorme voorsprong op je concurrenten.

Hoe voer je een zoekwoorden onderzoek uit?

Een veelgemaakte fout is dat veel organisaties nog te veel vanuit zichzelf denken. Elke organisatie heeft een ‘eigen taal’ maar dat is niet altijd de taal van de klant. Sterker nog, vaak zoeken ze op hele andere termen dan je van tevoren had bedacht.

Het is goed om bij een zoekwoorden onderzoek te beginnen met een brainstorm sessie. Verzamel alle zoekwoorden en combinaties van zoekwoorden die relevant kunnen zijn voor je website. Probeer echt in de huid te kruipen van je klanten. Waar zoeken zij naar? Welke zoekwoorden gebruiken zij? Google Analytics, Google Webmaster Tools en Google AdWords (als je AdWords campagnes hebt) geven je al heel veel interessante informatie over hoe je huidige bezoekers zoeken. En welke zoekwoorden tot nu toe voor jouw website succesvol zijn geweest.

Tools die je helpen bij een zoekwoorden onderzoek

Er bestaan diverse goede tools op internet (en slechte helaas) die jouw lijst met zoekwoorden verder kunnen uitbreiden. Deze tools geven een goed inzicht in vergelijkbare woorden die qua zoekvolume interessant zijn. Je kunt zelfs inzicht krijgen in het zoekvolume van zoekwoorden over de laatste 12 maanden. Hiermee krijg je betrouwbare inzichten in het mogelijke zoekvolume voor jouw zoekwoorden in de door jouw gekozen gebieden. Ook krijg je bij een zoekwoorden onderzoek inzicht in welke zoekwoorden de concurrentie hanteert.

Een voorbeeld van zo’n goede tool is de keyword planner, makkelijk in gebruik (als je weet hoe je hem moet gebruiken) en zeer nauwkeurig. Wil je weten hoe je aan de slag moet gaan met de keyword planner? Misschien is dan een training SEO Copywriting voor jou interessant!

Zoekresultaten per zoekwoord

Na het gebruiken van de zoekwoorden tools heb je inzicht gekregen in de zoekvolumes. De volgende stap is nu Google te raadplegen voor het totale aantal zoekresultaten en geoptimaliseerde zoekresultaten per zoekwoord. Gebruik daarvoor de zoekbalk van Google. Voor de geoptimaliseerde resultaten bekijk je ook of de zoekwoorden gebruikt worden in de titel, url en anchorteksten (intitle, inurl, inanchor).

Hoge zoekvolume en lage concurrentie

Uit het zoekwoorden onderzoek blijkt welke zoekwoorden hoge zoekvolumes maar weinig concurrentie hebben. Deze zoekwoorden zijn interessant om te gebruiken op je website. Zodra je pagina’s optimaliseert voor deze zoekwoorden, scoor je in de zoekmachines al beter dan niet geoptimaliseerde pagina’s.

Long tail en top zoekwoorden

Zodra je klaar bent met het zoekwoorden onderzoek, rangschik je de zoekwoorden. Het mag duidelijk zijn dat hoge zoekvolumes in combinatie met een lage concurrentie ideaal zijn om te gebruiken. Woorden met een hoog zoekvolume en een hoge concurrentie maken de route naar het vinden van geschikte zoekwoorden lastiger. In dat geval adviseer ik ook te kijken naar zoekwoorden in de zogenaamde ‘long tail’. Dit zijn combinaties van zoekwoorden, soms bijna korte zinnen, die een lager zoekvolume hebben maar ook vaak minder concurrentie hebben.

 

Long tail zoekwoorden

Als de concurrentie voor jouw zoekwoorden heel hoog is, is het beter je te richten op een aantal zoektermen met een lager zoekvolume en weinig concurrentie. De reden hiervoor is dat de kans dat bezoekers daadwerkelijk je pagina vinden dan veel groter is. Uit onderzoek blijkt zelfs dat een gemiddelde geoptimaliseerde website circa 65% bezoekt ontvangt via de ‘long tail’ zoekwoorden. De top zoekwoorden leveren gemiddeld zo’n 30% van de bezoeken op.

Wil je een zoekwoorden onderzoek laten doen voor je website? Neem contact op om te kijken hoe we jou als SEO specialist verder kunnen helpen.