De belangrijkste HTML factoren voor SEO succes

Ben je op zoek naar de belangrijkste SEO tips van 2015? De handige infographic van Search Engine Land helpt hier bij. Search Engine Land presenteert een aantal keren per jaar een tabel met de belangrijkste SEO succesfactoren. Een goed overzicht met de belangrijkste (dus niet alle!) ranking factoren. Wil je weten hoe de infographic precies werkt? Dit hebben we besproken in ons vorige blog: SEO tips 2015 in een super handige infographic. De komende weken gebruiken we dit blog om de belangrijke SEO tips verder toe te lichten.

Vandaag bespreken de belangrijkste HTML factoren voor SEO succes. Deze komen in de tabel van Search Engine Land naar voren. Je vindt de HTML factoren in de tabel, in het derde rijtje bij de on-the-page SEO.

 

HTML factoren voor SEO succes

HTML (HyperText Markup Language) is de taal waarmee je webpagina’s maakt. Zoekmachines als Google pikken HTML factoren op voor de ranking van pagina’s in de zoekresultaten. In dit blog vind je de belangrijkste HTML factoren verder uitgelegd. Doe er je voordeel mee!

SEO Checklist 2015

Titel tags (Ht: HTML titel tag)

De woorden html titel, title tag of titel tag worden vaak door elkaar gebruikt. Het is de eerste regel die een bezoeker ziet bij een zoekmachine resultaat.

Eigenlijk alle zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing nemen de titel 1-op-1 over. De eerste 65 karakters worden meestal getoond. Bij goede titel tags gaat het erom dat deze heel aantrekkelijk zijn om op te klikken en om deze te delen. Daarnaast is het van groot belang dat belangrijke keywords die je hebt vastgesteld tijdens een zoekwoorden onderzoek ook in de titel tag naar voren komen. Het liefst plaats je de belangrijke zoekwoorden ook nog eens vooraan in de title tag. Op zoek naar tips voor het optimaliseren van title tags, lees dan ons blog!

 

Meta beschrijvingen (Hd: HTML description)

Meta beschrijving, descriptions of meta beschrijvingen hebben niet een directe invloed op de ranking in zoekmachines maar wel indirect. De woorden zeggen het al, meta descriptions beschrijven waar de pagina over gaat. Het is goed om het zoekwoord te verwerken in de meta beschrijving. Ook hier geldt dat de meta beschrijving bezoekers over moet halen om op de link te klikken. Lees ook onze tips voor optimale meta descriptions!

Gestructureerde data (Hs: HTML structure)

Wat als je zoekmachines precies kon vertellen wat de inhoud was in hun eigen ‘taal’? Dit wordt ook wel gestructureerde data (markup) genoemd. Een voorbeeld van gestructureerde data (markup) is bijvoorbeeld de zogenaamde ‘rich snippet’. Er zijn verschillende soorten rich snippets, zoals recepten, reviews en producten. Door deze toevoegingen vallen deze opgemaakte resultaten op tussen de overige op de resultaten. De meest voorkomende rich snippets zijn reviews / beoordelingen. In de vorm van sterren, springen deze vaak erg in het oog. Onderzoek heeft bewezen dat de CTR (doorklik ratio) voor zoekresultaten voorzien van een rich snippet vele malen hoger is dan zonder.

rich snippets

Headers (Hh: HTML header tags)

Headers zijn de koptitels en subtitels op een pagina. Ze worden gezien en gelezen door de bezoekers. Header tags worden toegepast om belangrijke delen van een webpagina te identificeren. Zoekmachines gebruiken headers als aanwijzingen voor waar een pagina over gaat. Header tags zijn nuttig als ze de logische structuur (of het schema) van een pagina bepalen. Bij een grote kop, maak je over het algemeen gebruik van een H1-tag. Bij relevante subkoppen gebruik je een H2-tag .

Headers zijn belangrijke HTML factoren voor SEO succes. Gebruik zoveel mogelijk de belangrijke keywords in de headers. Zorg er ook voor dat headers attractief geschreven zijn, zodat ze uitnodigen om de alinea verder te lezen.

Wil je de infographic met de belangrijkste SEO (content) tips ook downloaden en printen? Dat kan, ga dan naar de tabel met SEO succes factoren.

Wil je aan de slag met deze HTML factoren om je SEO prestaties van je website te verbeteren? Roep de hulp in van een SEO specialist. Bij Buro Foss ben je daarvoor aan het goede adres!