Welke marketingkanalen zorgen voor conversies?

Als Google Analytics specialist krijgen wij vaak de vraag om inzichtelijk te maken via welke marketingkanalen conversies worden bereikt. Met behulp van Google Analytics kan daar op diverse manieren goed inzicht in worden verkregen. Wel is het belangrijk om te onthouden dat aan een conversie, interactie met diverse kanalen vooraf gaat. Een conversie is dan ook bijna nooit volledig aan 1 kanaal toe te wijzen. Om goede beslissingen te kunnen nemen over het budget dat je in je marketingmiddelen investeert, kun je binnen Google Analytics gebruik maken van specifieke rapportages. Weet je niet goed hoe bepaalde rapportages te interpreteren? Neem dan contact op met een Google Analytics specialist.

Stel je hebt een aantal AdWords campagnes opgezet en de wijde wereld ingestuurd. Het doel van deze Adwords campagnes is het binnenhalen van meer conversies. Je AdWords advertenties zijn voorzien van pakkende teksten, een heldere call-to-action en goed aansluitende landingspagina’s. Na een week bekijk je je eerste resultaten, want je advertenties zullen toch zeker wel de nodige conversies hebben bereikt. De resultaten vallen tegen. Hoe kan dit? En wat ga je doen? Besluit je gelijk minder te investeren in Google AdWords?

Google Analytics & Multi-Channel rapporten

We gebruiken nog even het voorbeeld zoals hiervoor beschreven. Stel nu dat de conversies via organisch of direct verkeer niet plaats hadden gevonden zonder jouw AdWords advertenties? Dan is die AdWords campagne toch interessanter dan in eerste instantie gedacht.
Met behulp van Multi-Channel rapportages in Google Analytics krijg je inzicht in de verschillende marketingkanalen die door bezoekers zijn gebruikt voorafgaand aan conversies in Google Analytics. Je kunt per marketingbron zien welke directe conversies er zijn binnengekomen, ook zie je in hoeverre een bron een ondersteunende rol had. In het volgende blog gaan we op het onderdeel ondersteunende conversie dieper in.

Ondersteunde conversies in Google Analytics

Door het rapport: ‘Beste conversiepaden’ achterhaal je welke bronnen op welke momenten in het online bestelproces het meest van belang zijn.

 Beste conversiepaden Google Analytics

Het conversiepad is de reeks van interacties (vertoningen die een klik naar de website opgeleverd hebben) die plaatsvinden voordat er een conversie op de website plaatsvindt. Een conversiepad in Google Analytics omvat alle interacties gedurende dertig dagen voordat een conversie plaatsvindt. Hierbij wordt onder meer bijgehouden via welke bronnen (en zoekwoorden) bezoekers op de site zijn gekomen, hoeveel interacties er plaats hebben gevonden en hoe lang (in tijd) het complete conversiepad heeft geduurd voordat er een conversie plaatsvond.

Wanneer je de lijst met ‘beste conversiepaden’ doorneemt, zie je wellicht herhaalde patronen die inzicht geven in de belangrijkste (combinaties) kanalen.
Het zou heel goed kunnen dat AdWords campagnes in het beschreven voorbeeld toch van groot belang zijn, namelijk tijdens de oriëntatiefase, en dat verkeer via organische resultaten zeer geschikt is voor de koopfase in het conversiepad. Als je hier geen inzicht in zou hebben, zou je misschien andere conclusies hebben getrokken over de waarde van de inzet van Google Adwords.
Om nu te bepalen wat de precieze waarde is van je AdWords campagnes voor jouw omzet, moeten we verder gaan analyseren via de rapportage: ‘ondersteunende conversies’. Je krijgt dan inzicht in de mate waarin een kanaal ondersteunend was aan een conversie en waarbij een ander kanaal zorgde voor de laatste klik. Ook zie je dan hoeveel een bepaald kanaal rechtstreeks (als laatste klik) en indirect (als ondersteunend kanaal) aan omzet heeft opgeleverd.

Hulp nodig van een Google Analytics specialist?

Heb je hulp nodig bij het analyseren en interpreteren van jouw Multi-Channel rapporten in Google Analytics? Neem contact op om te bekijken wat wij als Google Analytics specialist voor je kunnen betekenen.