De voordelen van Google Tag Manager

Google Tag Manager werd in 2012 geïntroduceerd. Google Tag Manager is een gratis tool (van Google) waardoor je als online marketeer of online marketing specialist een stuk minder afhankelijk bent van je ICT afdeling. De Tag Manager code vervangt uiteindelijk je huidige Universal Analytics code, maar met Google Tag Manager kun je veel meer dan alleen het instellen van Analytics. Er zijn ook diverse koppelingen met andere Google producten zoals AdWords, Google Trusted Stores maar ook externe producten zoals AdRoll. Lees verder over de voordelen van Google Tag Manager.

Google Tag Manager opzetten

Per 1 juni 2015 is er een nieuwe versie van Google Tag Manager geïntroduceerd. Deze nieuwe versie: Google Tag Manager V2, maakt het nog makkelijker om als online marketeer hiermee aan de slag te gaan. De beheeromgeving is nog gebruiksvriendelijker geworden. En het aanmaken van Tags is nog verder vereenvoudigd.

Google Tag Manager

Maak in een paar stappen gebruik van Google Tag Manager:

  • Maak een account in Google Tag Manager
    Ga naar Google Tag Manager en log in met je huidige Google Account die je nu ook al gebruikt voor Google Analytics of Google AdWords. Klik vervolgens op ‘account maken’. Je vult hier je websitenaam in en je domeinnaam. Verder dien je aan te geven dat de container voor het Internet wordt gebruikt.
  • Richt Google Tag Manager verder in
    De inrichting van Google Tag Manager verschilt per website. Een basis tag die voor iedereen interessant is, is: de Google Analytics Tag. In dit voorbeeld laten we zien hoe je Google Analytics via Google Tag Manager op je website toevoegt. Klik bij ‘Tags’ op ‘Nieuw’ en geef je tag een herkenbare naam, bijvoorbeeld ‘Google Analytics’. Kies daarna bij ‘Product kiezen’ voor Google Analytics. Kies daarna voor ‘Universal Analytics’. Vervolgens vul je je tracking-ID van het gewenste Google Analytics property in. Om inzichten te verkrijgen in demografische- en interesserapporten, dan zet je ook even een vinkje bij ‘Functies voor display-advertenties inschakelen’. Laat Trackingtype op ‘Paginaweergave’ staan. De tag moet op alle pagina’s geactiveerd worden. Daarom kies je bij Activeren voor: Alle pagina’s. Er zijn diverse interessante tags die je kunt instellen via Tag Manager. Denk bijvoorbeeld aan de ‘AdWords Remarketing’ Tag en de tag voor het ‘bijhouden van Conversies via AdWords’ als je eigenaar bent van een webshop. Onze favoriete Tags voor Google Tag Manager bespreken we in een volgend blog!
  • Test en publiceer je Tags
    Voordat je jouw aangemaakte tags publiceert, adviseer ik om deze eerst grondig te testen. Voordat je eventuele data vervuilt in Google Analytics. Dit kan met de ingebouwde debugger. Deze functie vind je rechtsboven in Google Tag Manager onder ‘Publiceren’. In de testmodus krijg je een overlay op je te testen website. Je kunt dan elke aangemaakte tag testen of deze juist wordt geactiveerd. Naast de debugger-functie in Google Tag Manager gebruiken wij ook vaak de Google Tag Assistant extensie voor Google Chrome. Deze extensie laat zien of de tags correct geïmplementeerd zijn en geeft waar nodig oplossingen of adviezen. Het gebeurt helaas nog wel eens dat de Google Tag Manager code niet correct wordt geïmplementeerd door een externe partij, je kunt via de Tag Assistant zien wat er precies niet goed gaat.

 

Google Tag Manager biedt veel voordelen. Wij hebben positieve ervaringen met Google Tag Manager. Als specialist kun je sneller schakelen en eenvoudig waardevolle inzichten verkrijgen. Wel is Google tag Manager in het begin wat lastig om te gebruiken. Wil je met Tag Manager aan de slag, en kun je wel wat hulp gebruiken van een Google Analytics specialist? Neem dan contact met ons op.