Meet je nieuwsbrief met de URL builder

Benieuwd wat jouw nieuwsbrief lezers op je website precies doen? Veel organisaties stoeien met het beter analyseren van de nieuwsbrieven die ze sturen. Dé oplossing hiervoor is UTM campaign tracking met behulp van de URL builder. Gebruik je dit niet dan worden alle bezoekers via je nieuwsbrief gezien als ‘Direct verkeer’. Dat is niet wat je wil!

Terwijl je als organisatie veel energie steekt in content, verdwijnt veel verkeer in Google Analytics onder de noemer ‘Direct verkeer’. Achterhalen door welke campagne of uiting iemand bereikt werd, is dan praktisch onmogelijk. Wil je wél precies zien waar je verkeer vandaan komt? Dan is het tijd om campaign tracking goed in te zetten. Gebruik hiervoor de URL builder van Google.

Campaign tracking

Campaign tracking of UTM tracking is het maken van speciale campagnelinks, waarmee je precies ziet waar je bezoekers vandaan komen. Dit doe je door een aantal parameters toe te voegen aan de links die je gebruikt in je nieuwsbrief, banner of social media campagne.

Wordt er op zo’n campagnelink geklikt, dan worden de variabelen doorgegeven aan Analytics. Bij het onderdeel Acquisitie > Campagnes zie je exact hoe de bezoeker op je website is geland. En kan je gaan onderzoeken wat jouw nieuwsbrieflezers op jouw website precies doen.

URL builder

Google Analytics onderscheidt verschillende parameters bij campaign tracking. Drie daarvan, utm_campaign, utm_medium en utm_source, gebruik je altijd.

  • utm_source (‘Bron’)
    De bron is waar je bezoekers vandaan komen. Wil je je nieuwbrief meten, dan is dát je utm_source.
  • utm_medium (‘Medium’)
    Gebruik je een banner in je nieuwsbrief, dan zet je als medium neer: ‘banner’.
  • utm_campaign (‘Campagne’)
    De campagnenaam geeft aan bij welk overkoepelende doel de verschillende uitingen en ingezette media behoren. Dat kan een campagne zijn, bijvoorbeeld: ‘Summer Sale’ of ‘Moederdag actie’. Maar het kan ook zijn dat je elke maand een nieuwsbrief stuurt en je hier de naam van de maand gebruikt als campagne naam, dus: ‘Nieuwsbrief juni 2017’.

Een UTM campagnelink bestaat uit de website url waar bezoekers specifiek op dienen te landen, gevolgd door een vraagteken. Daarachter volgen de parameters met de bijbehorende waarden. De parameters zijn van elkaar gescheiden door &-tekens. Google biedt een url builder waar je zelf eenvoudig links mee kunt maken. Gebruik deze vooral en kopieer de gemaakt url’s in je nieuwsbrief. Zie onderstaand fictieve voorbeeld:

Campaign URL Builder

 

Een enkele campagnelink aanmaken is makkelijk. Maar gebruik je regelmatig campagnelinks, dan wordt het al snel een rommeltje in Google Analytics. Vooral inconsistentie in naamgeving maakt je data slecht bruikbaar.

Enkele tips om op te letten:

  • e-mail, E-mail, Email en email zijn voor Analytics vier verschillende mediums.
  • cpc en ppc zijn verschillende termen voor betaald zoekverkeer.
  • email per ongeluk als source gebruiken in plaats van medium maakt het onmogelijk om alle e-mailcampagneverkeer eenvoudig te filteren.

Wil je meer weten over Google Analytics? Of heb je hulp nodig bij het beter meten en analyseren van je nieuwsbrief verkeer, neem dan contact op met onze Google Analytics specialist.