Inzicht in Assisted Conversions

De rapportage ‘Assisted Conversions’ laat zien welke bronnen/kanalen een bezoeker nog meer heeft gebruikt voordat een conversie plaatsvond via de laatst gebruikte bron. Heb je hier nog geen ervaring mee? Lees dan snel verder!

Assisted conversions zijn zichtbaar in Google Analytics. Om assisted conversions te kunnen zien is een koppeling met Google AdWords vereist. Daarnaast dien je conversiedoelen in te stellen via Google Analytics. Onder de kolom ‘Rapportage’ in Google Analytics zijn er aan de linkerkant verschillende menu’s te zien, waaronder ‘Conversies’. Door hierop te klikken wordt het menu uitgeklapt en is ‘Multi-channel trechters’ zichtbaar. Onder ‘Multi-channel trechters’ is de optie ‘Assisted Conversions’ te zien.

Naast de conclusies die getrokken kunnen worden op basis van (directe) conversies, is het ook van belang dat je de assisted conversions analyseert. Hierdoor kun je namelijk goed overwogen beslissingen nemen om investeringen in bepaalde kanalen of campagnes door te zetten of te stoppen.

Zoekwoorden die indirect bijdragen aan conversies

In het zoektermenrapport in Google Adwords kom je de daadwerkelijke zoekopdracht tegen die tot een klik en conversie hebben geleid. Ook op zoektermniveau kun je kijken naar de assisted conversions. Naast directe conversies zie je dan ook in hoeverre een zoekterm ondersteunend was in het behalen van conversies. Zo kun je makkelijker de keuze maken of je via AdWords een zoekterm gaat toevoegen of uitsluiten.

Ondersteunde conversies per zoekwoord
Dit is een voorbeeld van AdWords-zoekwoorden en of deze indirect of direct tot een conversie leidden. Omdat dit data zijn van een klant van ons, hebben we de zoekwoorden en bedragen onzichtbaar gemaakt.

Advertenties die als assisted conversion belangrijk zijn

Wij adviseren altijd minimaal 3 verschillende tekstadvertenties in te zetten per advertentiegroep. Om de waarde van een advertentie nog beter te bepalen dan alleen met de gegevens uit je Google Adwords rapport, raden we aan om ook via assisted conversions te bekijken welke tekstadvertenties als ondersteunend kanaal belangrijk zijn.

Bodaanpassing voor mobiele apparaten

Als er geconcludeerd wordt in Google Adwords dat mobiele apparaten niet voldoende presteren op basis van directe conversies, kan er via assisted conversions bekeken worden of mobiele apparaten wel voldoende ondersteunend zijn in het behalen van conversies.
Een negatieve bodaanpassing op mobiele apparaten zou namelijk een daling in conversies betekenen als mobiele apparaten wel vaak deel uitmaken van het conversiepad. Gebruik daarom altijd de inzichten van assisted conversions.

Ondersteunde conversies apparaatcategorie

Heb je hulp nodig van een Google Analytics specialist om inzichten te krijgen in de ondersteunde conversies, neem dan contact op. Wil je zelf aan de slag met Google Analytics, bekijk dan ook onze Google Analytics training.