Google Analytics dashboards of aangepaste rapporten?

Een veelgestelde vraag: wat is nu eigenlijk het verschil tussen Google Analytics dashboards en aangepaste rapporten? Dashboards en aangepaste rapporten hebben een aantal duidelijke verschillen. Als Google Analytics specialist heb ik een lichte voorkeur voor het bouwen van aangepaste rapporten omdat je hiermee naar mijn mening betere analyses kunt maken. Voor een kort dagelijks overzicht is een dashboard voor eigenaren van websites en webshops wel heel handig!

Google Analytics dashboards

Een dashboard in Google Analytics toont op één pagina een beknopt overzicht van verschillende website statistieken. Een dashboard bestaat uit een verzameling van widgets. Dit zijn blokken met informatie waarbij je zelf bepaalt welke statistieken je hierin toont. Voorbeelden van widgets zijn de tijdlijn, de cirkel- of staafdiagram, de plattegrond en de tabel. Per Google Analytics account kun je maximaal 20 dashboards maken. Ieder dashboard kan maximaal twaalf widgets bevatten.
Hieronder zie je een voorbeeld van een dashboard:

Dashboard - Google Analytics

Zoals je ziet geven Dashboards je een beknopt overzicht van de resultaten. Echter, voor een diepere analyse waarbij je meerdere statistieken en dimensies met elkaar wilt combineren, zijn Dashboards niet zo geschikt. Met aangepaste rapporten kan dit wel.

Het voordeel van aangepaste rapporten in Analytics

Aangepaste rapporten zijn een ondergewaardeerd onderdeel in Google Analytics. In de praktijk merk ik dat ze nog nauwelijks worden gebruikt. Zonde, want in een aangepast rapport kun je heel snel en effectief analyses maken die niet uit de standaard rapportages te halen zijn.

Heb je meerdere doelen of gebeurtenissen ingesteld voor jouw website? Dan kun je helaas niet een standaard rapport gebruiken om de resultaten voor alle doelen apart te overzien. Je zou dan elk doel apart moeten bekijken. In een aangepast rapport hoeft dat niet. Je kunt dan je eigen ideale rapport samenstellen met de cijfers die je zelf wilt zien. Je kunt meerdere statistieken combineren met meerdere dimensies.

Aangepast rapport Google Analytics

Heb jij al aangepaste rapporten gemaakt om de cijfers te zien die voor jou belangrijk zijn? Ga er mee aan de slag! Het zal je uiteindelijk veel minder tijd kosten om je belangrijkste KPI’s optimaal te monitoren. Heb je hulp nodig bij het instellen van aangepaste rapporten en dashboards in Google Analytics? Neem dan contact met ons op.