Zoals je waarschijnlijk weet komt met Google Analytics 4 een opvolger van Google Universal Analytics zoals jij deze nu kent. Sinds november heb je de mogelijkheid om je Analytics te ‘upgraden’ naar dit nieuwe Google Analytics 4 (GA4). Van veel klanten heb ik hier al vragen over gehad en we helpen onze klanten ook graag met het instellen van deze nieuwe versie.

Google Analytics 4 kun je vanaf november dus al gebruiken, en daarvoor zijn 2 opties. De eerste optie is je account te ‘upgraden’ naar Google Analytics 4. Daarmee behoud je de historische data, maar let op! Google Analytics 4 ziet er zo significant anders uit dan het huidige Universal Analytics, daar moet je echt even aan wennen. Daarom raad op optie 2 aan; gebruik Google Analytics 4 in een nieuwe property. Het nadeel is dat Google Analytics 4 pas data laat zien vanaf het moment dat je dit doet, maar het grote voordeel is, dat je even kunt wennen aan de nieuwe omgeving. Kortom, kies optie 2 anders voorzie ik wat stress bij jou als gebruiker!! 😉  

Opnieuw inrichten in Google Analytics 4

Het upgraden naar GA4 is met een druk op de knop geregeld, maar dan ben je er helaas nog niet. GA4 kopieert namelijk niet de instellingen van Universal Analytics (UA). Alles moet daarom weer opnieuw ingericht worden. Conversies en filters bijvoorbeeld moeten allemaal weer opnieuw worden ingesteld. En de plek waar je gewend was deze aanpassingen te doen is in veel gevallen gewijzigd of verplaatst. Neem dus even de tijd om dit allemaal te doen. Wellicht is de kerstperiode een goed moment om dit te doen? 

Wennen aan de nieuwe GA4

Je zult absoluut moeten wennen aan de nieuwe interface. Rapporten waar jij blindelings je weg naartoe wist te vinden zijn verplaatst of zijn niet meer teruggekomen. Van de 150 rapporten in UA zijn er in GA4 nog maar 30 over! Een nadeel aan het begin. Gelukkig went de nieuwe interface overigens wel snel waarna alles wél een stuk duidelijker zal worden. 

Nieuwe gegevens

Door deze wijziging van meten op basis van events en niet meer op basis van pageviews zijn sommige statistieken die je vertrouwd in de oren klinken niet meer aanwezig. ‘Pagina’s per sessie’ kan je niet meer terugvinden en ook het ‘bouncepercentage’ is verdwenen. Je kunt overigens betwisten of dit erg is. 😉

Hoe dan ook, deze gegevens worden over het algemeen nog vaak gebruikt voor rapportages over de prestaties van de website. Ga dus op zoek naar vervangende cijfers hiervoor. 

Conversies aanmaken in Google Analytics 4

Het aanmaken van conversies is in GA4 net weer wat anders dan je gewend bent. Ik neem als voorbeeld het aanmaken van een doel waarbij je te maken hebt met een bedankpagina. In Universal Analytics was je gewend eenvoudig een deel van een URL als bestemming in te geven bij het aanmaken van de conversie. In GA4 werkt dat helaas anders. In feite heb je dan twee opties:

  1. Het bereiken van deze bedankpagina als event inrichten via Google Tag Manager. Het event kan je daarna weer als conversie instellen in GA4.
  2. Zelf een event (gebeurtenis) maken in GA4. 

 

Naast bovenstaande nadelen biedt GA4 gelukkig ook veel voordelen.

Kwaliteit van bezoekers

Bepaalde statistieken zijn vervangen door ‘engagement’ statistieken. Engagement gaat om de betrokkenheid van websitebezoekers en kan getriggerd worden door bepaalde acties (zoals tijd op de site, behalen van conversies (events) sessieduur). Hierdoor zullen ook bepaalde ‘misverstanden’ gaan verdwijnen: een hoog bouncepercentage (statistiek die dus verdwijnt) wordt bijvoorbeeld vaak gezien als slecht, terwijl het voor het invullen van een actieformulier juist goed kan zijn. 

Machine learning

In Google Ads ligt de focus van Google al sterk op het automatiseren van campagnes op basis van hun machine learning. In GA4 is dit geïntegreerd in de ‘Inzichten’ die we ook uit de ‘oude’ versie kende. Google geeft bijvoorbeeld als voorbeeld dat je een alert kan sturen wanneer er meer vraag is naar je product (vanuit trends in data) of welke doelgroep er meer ontvankelijk is om je product te kopen. De nieuwe ‘Inzichten’-kolom wordt ook wel ‘Analytics Intelligence‘ genoemd. Op termijn moet blijken of de machine learning ook daadwerkelijk de inzichten geeft waar jij als online marketeer je strategie op kunt aanpassen!

Events 

Events (of gebeurtenissen) zijn de basis van GA4. En met behulp van Google Tag Manager kan je veel eenvoudiger bepaalde events inregelen dan voorheen. Voorheen moest je bijvoorbeeld voor klikken naar externe websites events aanmaken via Google Tag Manager. Met GA4 kan je al deze events aanmaken via de algemene configuratie tag in Tag Manager. Bovendien worden al een stuk meer Events automatisch gemeten wanneer je kiest voor ‘Verbeterde meting’ bij het aanmaken van je Google Analytics 4-account.

Doelgroepen aanmaken

Het aanmaken van doelgroepen was in UA uiteraard ook al mogelijk, dus dat is niet nieuws. Wel is het aanmaken van een doelgroep veel makkelijker geworden dan voorheen. Daarnaast zijn ze ook vollediger doordat je cross-device kunt uitsluiten. Iemand die via een app een aankoop heeft gedaan kan je dan ook uitsluiten van je campagnes op desktop, iets wat eerder niet kon. 

Zoals elke upgrade is het altijd wennen aan de nieuwe interface. Zeker wanneer er bepaalde zaken zijn verdwenen waar je voorheen op rapporteerde (zoals bouncepercentage bijvoorbeeld). Dus het is absoluut aanpassen en wennen aan GA4, maar het gaat wel de nieuwe standaard worden. Op welke termijn is nog niet duidelijk, maar dat GA4 is een blijvertje. 

Wil je met GA4 aan de slag, maar weet je niet hoe? Neem dan contact op met onze Google Analytics specialist.