Favoriete aangepaste rapporten in Google Analytics

Google Analytics stelt een aantal standaardrapporten ter beschikking waar je als gebruiker voor basisinformatie prima mee uit de voeten kan. Er is echter nog veel meer interessante data uit Google Analytics te halen. In dit blog zet ik onze favoriete aangepaste rapporten in Google Analytics op een rijtje waarmee je nog veel meer kunt halen uit jouw website data.

It’s all about conversion!

Google Analytics biedt vaak zoveel informatie dat de meeste gebruikers door de bomen het bos niet meer zien. Vaak vragen onze klanten zich af: Waar moet ik beginnen? Wij beginnen vaak met een aantal vragen aan onze klanten. De eerste vraag is vaak: Wat is het doel van je website? Wat wil je dat bezoekers op jouw website doen? Deze actie moeten we dan gaan meten. Dit kan een download zijn, het versturen van een contactformulier of het doen van een aankoop in de webshop. Allemaal conversies die je als website eigenaar inzichtelijk wil hebben. We beginnen dus met het instellen van een aantal belangrijke conversies op de website. Zonder inzicht in je conversies valt er ook niet te optimaliseren en weet je al helemaal niet hoe je je marketing budget optimaal kunt inzetten.

Als de conversies zijn ingesteld, is het eerste wat we doen: het opbouwen van een conversie rapportage. Conversie rapportages laten je zien hoeveel conversies zijn behaald. Deze conversies splitsen we dan uit in de dagen van de week, uren per dag, en/of de diverse gebruikte bronnen en kanalen (organisch verkeer via Google, direct verkeer, verwijzend verkeer of betalend verkeer via Google AdWords).

Bron/medium rapport

Bezoekers komen via diverse kanalen naar je website. Kennen ze jouw bedrijf al? Dan komen ze vaak via direct verkeer of via Google op je site. Wil je weten hoe lang of kort bezoekers op je site blijven als ze via Google AdWords op je site binnenkomen? Zorgt Facebook voor relevante nieuwe bezoekers? En via welke verwijzende websites vertrekken bezoekers snel van je website? Allemaal informatie die inzichtelijk te maken is via het Bron/medium rapport in Google Analytics.

SEO Zoekwoorden rapport

Wil je weten welke zoekwoorden bezoekers in Google intypen voordat ze je website bezoeken? Dit is inzichtelijk te maken met een SEO Zoekwoorden rapport. Daarvoor is het belangrijk dat je Google Analytics account is gekoppeld met Search Console. Bekijk welke zoekwoorden zorgen voor relevante en kwalitatieve bezoekers en welke zoekwoorden zelfs zorgen voor een conversie!

AdWords rapport

Zet je Google AdWords in voor jouw website? Google AdWords zelf biedt ook rapportages maar daarmee zie je niet wat voor gebeurtenissen er op de website plaatsvinden. Wat doen bezoekers die via Google AdWords komen? Blijven ze lang op je website? Of vertrekken ze relatief snel? Zie je verschil tussen de campagnes? En zijn er landingspagina’s die minder goed presteren? Kortom: een onmisbare rapportage als je adverteert met Google AdWords.

Bovenstaande aangepaste rapporten in Google Analytics zijn slechts een fractie van wat er allemaal inzichtelijk te maken is via de aangepaste rapportages in Google Analytics. Het beste advies is op te schrijven wat jij wil weten over je website of je webshop. Als Google Analytics specialist helpen we je graag je website bezoekers te leren kennen! Wil je meer weten over Google Analytics? Wij geven ook trainingen op maat, zodat we je heel gericht alles kunnen leren over bepaalde aspecten binnen Google Analytics.