Conversies meten met Google Analytics

Het meten van conversies is erg belangrijk voor het bepalen van het succes van een website en is tevens van belang om je website of webshop te kunnen optimaliseren. Google Analytics maakt het mogelijk om acties en conversies van een bezoeker te meten. Toch vergeten nog vele organisaties deze doelen en conversies in Google Analytics in te stellen. Heb jij al voldoende inzicht in de conversies op jouw website? Ga aan de slag en meet conversies in Google Analytics!

Welke conversies meten in Google Analytics

Meestal worden bestellingen binnen een webshop die via een Google AdWords campagne worden gegenereerd nog wel gemeten, maar worden inschrijvingen op een nieuwsbrief of het gebruikmaken van een mogelijk chatfunctie nog niet gemeten als een conversie. Zonde, want daardoor loop je het gevaar verkeerde beslissingen te nemen ten aanzien van de besteding van je online marketing middelen. Stel dat het aantal bestellingen in je webshop via AdWords de laatste weken daalt, je zou dan kunnen besluiten de campagne tijdelijk stop te zetten. Je baseert deze keuze dan eigenlijk maar op 1 conversie. Het is best mogelijk dat de laatste periode wel blijkt dat er veel meer chataanvragen via AdWords binnenkomen. In dat geval zou het nog wel interessant zijn om je AdWords campagnes door te laten lopen.

Voor alle website en webshop eigenaren geldt dat er vaak meerdere doelen/conversies van belang zijn. Door het instellen van de conversies in Google Analytics krijg je niet alleen inzicht in het belang van bepaalde verkeersbronnen (Facebook, verkeer AdWords, verwijzende website) maar ook in het belang van bepaalde zoekwoorden en krijg je inzicht in de belangrijkste pagina’s op je website voorafgaand aan een conversie.

 

Doelen meten

Google Analytics biedt vervolgens vier mogelijkheden conversies te meten:

  • Bestemming: Er wordt een doel gemeten wanneer een bezoeker op een bepaalde URL komt. Geschikt voor het doormeten van bedankpagina’s.
  • Tijd op site: Er wordt een doel geregistreerd wanneer een bezoeker een minimum aantal minuten op de website blijft.
  • Pagina/bezoek: Wanneer tijdens een bezoek een bepaald aantal pagina’s wordt bekeken, wordt dit geregistreerd als doel.
  • Gebeurtenissen: Zoals het downloaden van een PDF of het klikken op chatbutton.

Bedenk wat de doelen zijn op jouw website of binnen jouw webshop en zorg er vervolgens voor dat deze nauwkeurig worden gemeten!

Als Google Analytics specialist adviseren we bij het instellen van conversies zodat je meer inzicht krijgt in jouw bezoekers en in de acties die ze ondernemen op jouw website.