Conversiepaden analyseren met Google Analytics

Om bezoekers op jouw website te verleiden tot het verzenden van bijvoorbeeld een contactaanvraag, aanmeldingen voor een nieuwsbrief, versturen van een sollicitatie of een aankoop op jouw website is het belangrijk om te achterhalen hoe bezoekers door jouw website bewegen. Volgen bezoekers het door jouw bedachte ideale conversiepad of haken ze op bepaalde pagina’s af? Google Analytics biedt diverse mogelijkheden om inzicht te krijgen in de bezoekerspaden op jouw website. In dit blog bespreek ik de 2 meest effectieve manieren om deze conversiepaden te analyseren met Google Analytics.

Conversiepaden analyseren met omgekeerd doelpad

Het rapport ‘omgekeerd doelpad’ vind je bij Rapportage, Conversie, Doelen, Omgekeerd doelpad. Het geeft je een goed inzicht in welke stappen bezoekers voorafgaand aan het bereiken van de door jouw ingestelde doel hebben gevolgd. Je kunt de drie stappen voorafgaand aan het bereiken van de conversies bekijken. Hierdoor heb je een goed beeld van wat het meest gevolgde pad is wat leidt tot een bepaalde conversie.

Omgekeerd doelpad

Trechter instellen

Wil je een nog beter inzicht krijgen in je doelen, dan kun je het beste een trechter instellen. Op die manier kun je optimaal de conversiepaden analyseren van jouw website. Het klinkt voor de hand liggend, maar het is vaak niet zo simpel waardoor veel bedrijven dit nog niet hebben ingesteld. Op zich is dit niet veel werk en kan een Google Analytics specialist je hier makkelijk verder mee helpen.

Wat je doet is de stappen instellen die voorafgaan aan een bepaalde conversie. Je doet dit in het doel zelf via Beheerder, Doelen , Naam doel.

 

Trechterweergave

Vul bij de stappen de naam van de pagina en de url van de pagina in en sla vervolgens het doel op.

Vervolgens kun je trechterweergave voor het betreffende doel inzien via Rapportage, Conversie, Doelen, Trechterweergave.

Zijn er zaken die opvallen in de stappen die leiden tot een bepaalde conversie? Het zou bijvoorbeeld zo kunnen dat bezoekers van het pad afgaan doordat ze, voor ze een bestelling, doen de pagina bezoeken over levertijden. Je zou dan de levertijden beknopt kunnen opnemen in het bestelproces zodat er minder naar deze pagina wordt geklikt en bezoekers niet meer van het ideale conversiepad afwijken.

Huur een Google Analytics specialist in

Wil jij conversiepaden analyseren? Maar lukt dat niet en heb je dus hulp nodig bij het instellen van doelen en trechters voor jouw website? Neem dan contact op met ons als Google Analytics. Of huur ons tijdelijk in voor je Google Analytics rapportages en analyses.