Het dagelijks gebruik van YouTube is flink minder dan die van WhatsApp en Facebook, maar maakt in 2018 wel een flinke groei door: 2,2 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube dagelijks, dat zijn er 29 procent meer dan vorig jaar. Dit blijkt uit het Nationaal Social Media onderzoek.
Daarmee biedt niet alleen Facebook maar dus ook YouTube adverteren veel kansen op jouw doelgroep te bereiken.

Gebruik YouTube

Bron: Nationaal Social Media onderzoek

 

Veel organisaties durven het nog niet aan om daadwerkelijk te adverteren op YouTube, ondanks het grote bereik. Vaak denken marketeers en ondernemers dat het niet werkt of dat de kosten hoog zijn. Vaak ook ontbreekt het aan kennis om een YouTube campagne op te zetten en er het maximale uit te halen. We geven in dit blog 5 handige tips om op een effectieve manier je YouTube advertentiebudget in te zetten.

1. Kies je YouTube advertentieformaat

Binnen Youtube zijn er veel verschillende advertentieformaten beschikbaar. Voor het kiezen van het juiste format, gaat het allereerst om wat je doel precies is. Elk advertentieformaat kan namelijk op een andere manier hier invulling aan geven. Lees hier meer informatie over de verschillende formaten voor adverteren op YouTube.

Advertentie formaten YouTube
Bron: Supportpagina You Tube 

Wil je je naambekendheid vergroten, kies dan voor in-stream video (videoadvertenties die kunnen worden overgeslagen) of een discovery advertentie (gesponsorde kaarten). Ons advies is verschillende advertentieformaten naast elkaar te testen zodat de prestaties met elkaar kunnen worden vergeleken.

In-stream advertenties worden veruit het meest gebruikt. Deze advertenties heb je vast wel eens gezien. Dit zijn de welbekende advertenties die overgeslagen kunnen worden na 5 seconden. Voor deze advertenties is het heel belangrijk dat in de eerste 5 seconden de belangrijkste boodschap en het merk goed zichtbaar zijn.

Instream video ad
Voorbeeld: InStream advertentie op YouTube

YouTube Discovery ads zijn advertenties die worden weergegeven in de zoekresultaten van YouTube, op de weergave pagina’s van YouTube video’s, de startpagina van de YouTube (of YouTube app) en in het Google Display Netwerk.

Discovery ad

Voorbeeld: Discovery advertentie op YouTube

Belangrijke kenmerken van Discovery advertenties zijn:

• Betaling op basis van CPC (kosten per klik)
• Targeting op basis van zoekwoord

Ook zijn er sinds kort YouTube Bumper advertenties. Dit type YouTube advertentie heeft het meeste weg van de In-stream campagne. 

Bumper ads duren echter maar maximaal 6 seconden, daarnaast zijn ze niet over te slaan (non skippable).

2. Segmenteer in-stream en discovery advertenties

In-stream en discovery advertenties zijn heel verschillend van elkaar. In-stream advertenties spelen voor, tijdens of na andere video’s. Terwijl discovery advertenties naast YouTube resultaten verschijnen. Zij zijn onderdeel van de YouTube resultaten of verschijnen tussen andere content in het Display netwerk. Door de advertenties te splitsen in verschillende campagnes kun je het budget en strategie aanpassen op campagne niveau.

3. Doe je voordeel met YouTube targeting opties

Net zoals de targeting op Facebook en Google belangrijk is, is dat bij YouTube natuurlijk net zo. YouTube biedt grote flexibiliteit qua targeting. Demografische targeting, targeting op basis van affiniteit, aangepaste affiniteit en in-market doelgroepen is allemaal mogelijk.

Onze tip is om ook hier te testen met verschillende targeting opties. Gebruik dezelfde advertenties voor hetzelfde budget maar zet het in op verschillende doelgroepen. Meet het verschil! Wat werkt beter?

4. Zet video remarketing in

Remarketing is zonder twijfel de meest effectieve targeting methode. Het feit dat mensen al je website hebben bezocht is een zekerheid, mensen kennen je bedrijf al. Dus is het super zinvol om eerdere bezoekers even te laten weten dat je er nog steeds bent!

5. Spoor aan tot actie

Aan je video advertentie kun je bepaalde call-to-actions, kaarten of eindschermen toevoegen om de kijker tot actie over te halen. Of het nu gaat om de aankoop van een product of het downloaden van een app, voor iedere conversie is er wel een actie toe te voegen aan de advertentie.

Aan de slag met YouTube adverteren? Neem dan contact op met onze AdWords specialist.