Search. Display. Google Shopping. YouTube. Elke Google Ads Netwerk biedt zijn eigen unieke waarde. In dit blog bespreken voor welke campagne doelen, welk netwerk het meest geschikt is. Elk netwerk heeft zo zijn eigen voordelen, maar welk netwerk voor jouw campagnes het beste werkt, hangt af van de doelen die je hebt.

1. Adverteren op het Zoeknetwerk

Kort samengevat biedt adverteren op het Zoeknetwerk de volgende voordelen:

  • Zorgt voor directe conversies
  • Is gericht op kopers met een hoge koopintentie (immers ze zoeken op Google)
  • Herkenbare advertenties, namelijk tekstadvertenties

Tekstadvertentie

Voorbeeld tekstadvertentie: Bron Google Support

Het grootste voordeel van adverteren op het Zoeknetwerk? Dat zijn de conversie percentages. Gemiddeld liggen de conversieratio’s op het Zoeknetwerk ergens tussen de 2,5%-4,5%. Op het Display netwerk blijft dit gemiddeld onder de 1%. Uiteraard verschilt dit per branche. Maar feit blijft dat conversie op het Zoeknetwerk eigenlijk altijd veel hoger is. De reden hiervoor is logisch, de gebruikers van Google Zoeken zijn actief op zoek. In tegenstelling tot gebruikers van sites binnen het Display Netwerk. Zij zijn niet actief op zoek. Sterker nog, gebruikers zijn over het algemeen passief.

Blijkt uit zoekwoorden onderzoek dat er veel mensen zoeken naar producten of diensten die jij verkoopt, dan is het Zoeknetwerk  interessant voor jouw campagnes.

2. Adverteren op het Display Netwerk

Kort samengevat biedt adverteren op het Display Netwerk de volgende voordelen:

  • Zorgt voor naamsbekendheid
  • Vergroot het aantal potentiële klanten
  • Zorgt indirect voor verhoging conversie ratio en doorklikratio’s
  • Lagere kosten, vergeleken met het Zoeknetwerk

Het Google Display Netwerk bereikt bijna 90% van alle consumenten online. Het belangrijkste voordeel van adverteren via dit netwerk is dan ook dat dit netwerk zorgt voor een groot bereik en naamsbekendheid.

We gaven al aan dat advertenties via het Zoeknetwerk beter converteren dan het Display netwerk, maar ook de CTR (doorklikratio) is via het Display netwerk een stuk lager vergeleken met het Zoeknetwerk. De reden hiervoor lijkt ook logisch. Immers ook al maak je nog zo’n creatieve en opvallend advertentie voor het Display netwerk. Je hebt te maken met een doelgroep die niet actief op zoek is naar een product of dienst.

Dit betekent niet dat Display helemaal niet interessant is, sterker nog, dat is het zeker wel. Display is namelijk de uitgelezen kans om leads te genereren in de beginnende fase van je sales funnel. Eigen responsive banners voor het Google Display Netwerk maken is nu ook mogelijk binnen Google AdWords.

Kliks zijn dus moeilijker te realiseren binnen het Display Netwerk, maar de cpc (kosten per klik) zijn wel een heel stuk lager op.

Eén van de meest effectieve manieren van adverteren binnen het Display Netwerk is natuurlijk Remarketing met over het algemeen positievere CTR’s en conversieratio’s.

3. Adverteren via Shopping Ads

Kort samengevat biedt adverteren via Shopping de volgende voordelen:

  • Zorgt voor toename van kwalitatief verkeer
  • Verlaagd de kost per conversie
  • Opvallende advertenties, vergeleken met tekstadvertenties

Shopping is een heel belangrijk netwerk op het moment. Volop in ontwikkeling. Zo werd afgelopen zomer nog Smart Shopping geïntroduceerd. Waarom zou je je wagen aan adverteren via Shopping, wellicht vanwege:

1. Bereik: zeer groot vanwege zichtbaarheid in de Google zoekresultaten, Google Shopping en Google Zoekpartners zoals YouTube. Ze verschijnen op de zoekresultaten pagina’s ook nog eens helemaal bovenin. Dus boven de organische resultaten en boven de tekstadvertenties. Je Shopping advertentie kan ook nog eens samen met een andere Shopping advertentie of tegelijk met een tekstadvertentie van jou getoond worden. Dit is dubbel zo krachtig.

2. Formaat: Shopping advertenties zijn groter dan tekstadvertenties, maar daarnaast een stuk duidelijker dan een tekstadvertentie. De koper ziet gelijk het product dat hij wil kopen, dus zorgt dit voor: betere kliks.

3. Kwalitatief verkeer: kopers zien gelijk het product dat ze van plan zijn te kopen en zien ook gelijk de prijs hiervan. Kortom, mensen die op deze advertenties klikken weten al hoe het eruit ziet en wat het kost en dus zijn deze kliks ook nog eens veel beter.

4. Geen keyword management
Shopping maakt niet gebruik van zoekwoorden maar advertenties worden getoond op basis van de productinformatie in de product feed. Heb je deze informatie niet goed of onvoldoende ingevuld dan kom je minder goed naar voren.

4. YouTube adverteren

Samengevat biedt adverteren op YouTube de volgende voordelen:
– Genereert impressies
– Zorgt voor groter bereik en naamsbekendheid

Het aantal bedrijven dat nu adverteert op YouTube is het afgelopen jaar flink toegenomen. Bedrijven schijnen eindelijk te begrijpen dat mensen graag en veel video bekijken. Het meest gebruikt is TrueView video. TrueView video zorgt ervoor dat je video ook écht wordt gezien. Je betaalt pas als mensen 30 seconden of langer naar je video kijken.

TrueView in-stream video worden tijdens of voor een YouTube video getoond. Na 5 seconden kunnen bezoekers de ‘Advertentie overslaan’. Je betaalt alleen als er op de advertentie wordt geklikt of als er langer dan 30 seconden wordt gekeken.
TrueView video discovery ads verschijnen naast andere YouTube video’s, op YouTube zoekpagina’s en op andere websites in het Display Netwerk.

Kies het AdWords Network dat effectief is voor jou

Elk van de genoemde netwerken heeft zo zijn eigen voordelen. De vraag is vooral wat is jouw doel? Afhankelijk daarvan bepaal je de Netwerken die je inzet. En het budget dat je nodig hebt. Test het vooral en kom je er niet uit of wil je een AdWords specialist inzetten? Neem dan contact op met onze Google AdWords expert.