De veranderingen in het Google Grants programma zijn groot. Het Google Grants programma geeft verschillende non-profitorganisaties de mogelijkheid AdWords campagnes te draaien ter waarde van een mediabudget van $10.000,- per maand. Wil je in aanmerking komen voor Google Grants? Dan moet je als organisatie beschikken over een CBF-Keurmerk of een CBF Verklaring van geen bezwaar of je moet een erkende Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) zijn.

Wat is Google Grants nu precies?

Ken je het Google Grants programma nog niet? Google Grants helpt non-profitorganisaties te adverteren met gekozen zoektermen. De meeste non-profits (stichtingen en goede doelen) gebruiken Google Grants inmiddels wel. Per maand krijgt een organisatie maar liefst $10.000 aan gratis mediabudget.

Bij welke organisatiedoelen kan Google Grants helpen? Denk aan het vergroten van de naamsbekendheid, vergroten van de traffic naar de site, toename van het aantal donaties of leden.

Grote veranderingen Google Grants

In 2018 gelden de volgende veranderingen in het programma:

    1. De maximum biedingen van 2 dollar per klik worden afgeschaft. Een mooie ontwikkeling want het bleek in de praktijk vaak erg lastig om commerciële concurrenten voor te blijven in de biedingen. Hogere biedingen zijn nu mogelijk waardoor je in de SERP’s hogere posities kan behalen.
    2. Accounts die in 2 opeenvolgende maanden niet een CTR van 5% weten te behalen, worden geschrapt uit het Ad Grants programma. Dat betekent dat het beheer van de campagnes naar een hoog niveau moet worden getild. Voor de meeste organisatie zal dit flink aanpakken worden.
    3. Je Ad Grants account moet verder de volgende onderdelen bevatten:
  • Geo-targeting. Met Geo-targeting kun je advertenties op een geselecteerde geografische locatie (bijv. “Amsterdam” of “Noord Holland”). Dat is handig als je je op een lokale doelgroep wilt richten. Je advertentie wordt dus niet getoond buiten deze geografische locatie. Hierdoor voorkom je onnodige advertentiekosten.
  • Minimaal twee actieve advertentiegroepen.
  • Minimaal twee actieve tekstadvertenties. Wij adviseren eigenlijk altijd minimaal 3 uitgebreide tekstadvertenties zodat je goed kunt optimaliseren voor advertenties die wel of niet goed blijken te werken.
  • Minimaal twee sitelink extensies. Ook dat is een minimale vereiste. Hoe meer extensies, hoe meer je advertenties opvallen. En hoe groter de kans op een hogere doorklikratio (CTR).

Let ook op de kwaliteitsscore van je zoekwoorden. Deze moet vanaf nu minimaal 3/10 zijn.

Hoog tijd dus voor non-profit organisaties om de kennis flink bij te spijkeren of een AdWords specialist in te schakelen voor je Google Grants campagnes. Wil je het maximale uit je AdWords account halen, wacht dan niet te lang!