Update: uitgebreide tekstadvertenties AdWords

Google heeft weer een grote update uitgerold. De tekstadvertenties van Google Adwords zijn groter geworden en worden nu nog prominenter in beeld gebracht.

Een uitgebreide tekstadvertentie is een bredere variant van de standaard tekstadvertentie die we al jaren kennen. Uitgebreide tekstadvertenties nemen meer ruimte in op de zoekresultatenpagina’s. Dit zorgt zeer waarschijnlijk voor een hogere CTR. Net als standaard tekstadvertenties, zijn uitgebreide tekstadvertenties ook beschikbaar in het Zoeknetwerk van Google en het Google Display Netwerk.

Wat zijn de grootste veranderingen met betrekking tot deze tekstadvertenties?

  • twee kopvelden (elk maximaal 30 tekens),
  • een enkel, uitgebreid beschrijvingsveld (maximaal 80 tekens),
  • een zichtbare URL waarvoor het domein van je uiteindelijke URL wordt gebruikt,
  • twee optionele Pad-velden die worden gebruikt in de zichtbare URL van de advertentie (maximaal 15 tekens).

Uitgebreide tekstadvertenties veranderingen

Bron: Google AdWords Forum

Twee kopvelden

De kop van een uitgebreide tekstadvertentie heeft twee velden in plaats van één. Dat betekent dat je, dankzij het extra veld, nu nog meer tekst in je advertentie kunt verwerken. De kop heeft in plaats van 25 tekens nu een maximum van 30 tekens (per veld). In totaal heeft de kop van een uitgebreide tekstadvertentie dus een maximum van maar liefst 60 karakters. De 2 velden staan naast elkaar en worden gescheiden met een koppelteken. Bekijk je de advertentie op een klein scherm bijvoorbeeld op een smartphone of tablet, dan komen de 2 velden onder elkaar te staan.

Een enkel beschrijvingsveld

De twee regels in het description veld zijn samengevoegd op één regel. Waar je eerst twee aparte velden had met een maximum van 35 tekens per regel, heeft een uitgebreide tekstadvertentie nu één veld met een maximum van 80 tekens.

De zichtbare URL is veranderd naar de daadwerkelijke URL

Wanneer je een uitgebreide tekstadvertentie maakt hoef je niet meer een zichtbare URL (de link die je ziet in de advertentie) op te geven. Met deze advertenties maakt AdWords automatisch gebruik van de uiteindelijke URL.

Extra pad velden

Daarnaast krijg je nog de mogelijkheid de uiteindelijk URL te combineren met twee andere velden, dit worden Pad velden genoemd. Deze worden achter de zichtbare URL toegevoegd. In uitgebreide tekstadvertenties maken de Pad-velden deel uit van de zichtbare URL, die gewoonlijk in groene tekst wordt weergegeven onder de kop en boven de beschrijving. De velden laten bezoekers zien waar ze terechtkomen op jouw site. De tekst in de Pad velden moet dus een gedetailleerde beschrijving zijn van het product of de service in de advertentie.

Bijvoorbeeld: als de uiteindelijke URL www.mijnshop.nl/kleding/fietskleding/fietsshirt is, wil je mogelijk de tekst Fietskleding en Fietsshirt in de Pad-tekst opnemen zodat de zichtbare URL van je advertentie www.mijnshop.nl/fietskleding/fietsshirt wordt.

AdWords gebruikt het domein van je uiteindelijke URL in combinatie met de Pad-tekst om de zichtbare URL samen te stellen.

Ons advies

Met een uitgebreide tekstadvertentie kun je je Adwords advertenties nog wervender maken. Je hebt nu tenslotte meer ruimte om te vertellen wat jouw bedrijf doet en welke producten en/of diensten je aanbiedt. Omdat gebruikers van de zoekmachine via de tekstadvertentie meer informatie krijgen, kun je ervoor zorgen dat zij eerder doorklikken naar je website.

 Sinds 26 oktober 2016 kun je met AdWords geen standaard tekstadvertenties meer maken of bewerken. Als je na die datum nieuwe tekstadvertenties genereert, moet de indeling voor uitgebreide tekstadvertenties worden gebruikt. Bestaande standaard tekstadvertenties worden na 26 oktober 2016 nog wel gewoon weergegeven. Als je je oude tekstadvertenties na 26 oktober wilt bewerken, zal je ook het nieuwe format moeten gebruiken. We raden je alvast aan om aan de slag te gaan en al je standaard tekst advertenties opnieuw te bekijken en te optimaliseren.

De aanpassingen geven je de kans om als SEA specialist of online marketeer nog meer uit je AdWords tekstadvertenties te halen. Heb je vragen over de nieuwe formaten of wil je meer weten over online marketing en Adwords? Neem dan contact met ons op!