Top 7 trends Google Ads voor 2019

2018 was een jaar volop grote ontwikkelingen in search advertising. We zagen dat Google AdWords werd ge-update naar Google Ads en een totaal nieuwe interface kreeg. Nieuwe campagne types, features, targeting opties en tools werden hierin geïntroduceerd.

Ook in Bing Ads werden nieuwe features gelanceerd. En in LinkedIn werd profiel targeting toegevoegd. Amazon is inmiddels in de VS een serieuze concurrent van Google. Adverteerders vinden daar steeds meer hun weg richting Amazon. Amazon zal snel in andere landen ook zijn intrede doen.

In dit blog beschrijven we 7 grootste trends die wij zien op het gebied van search advertising.

1. Audiences versus keywords

2019 wordt het jaar waarin er steeds meer een beweging zal plaatsvinden van match types en zoekwoorden naar audience en context. Met alleen adverteren op zoekwoorden doe je als adverteerder niet genoeg om je doelgroep te bereiken. Goed presterende campagnes bestaan nu en in 2019 uit een combinatie van zoekcampagnes en campagnes waarbij er uitgebreid doelgroepen onderzoek is gedaan. En doelgroep targeting optimaal is opgezet.

Een sterke funnel strategie bestaat bijvoorbeeld in 2019 o.a. uit een top funnel in-market benadering, gecombineerd met remarketing en top keyword bidding.

2. Automation en Human intelligence

Google Ads beschikt net als Bing Ads over diverse automation features. Echter, het is niet zo dat in de nabije toekomst campagnes in Google Ads volledig automatisch zullen worden beheerd en geoptimaliseerd. Daarvoor zijn nog steeds, ook de komende jaren, goede search advertising specialisten nodig.

De AdWords specialisten die het slimst gebruikmaken van automatische features voor biedingen in Google AdWords maken het verschil t.o.v. concurrerende adverteerders.

3. Attributie en Cross-Channel adverteren

Meer dan ooit werden er in 2018 verschillende advertising kanalen ingezet. Ook neemt de diversiteit van het apparaat gebruik enorm toe. Attributie (waarde toekennen aan een platform en kanaal) is heel belangrijk en zal in 2019 nog belangrijker worden.

Hoewel de meeste adverteerders en marketeers zich bewust zijn hiervan, is attributie van marketing campagnes nog steeds onderbelicht. Omdat de werelden van search, social en e-commerce met elkaar samenkomen, hebben marketeers een compleet beeld nodig van de customer journey zodat er goed inzicht is in campagne performance, attributie en dus ook het advertising budget. In Google Ads kun je gebruikmaken van diverse attributiemodellen die passen bij jouw organisatie/de organisatie waar je voor adverteert. De tijd waarin we campagnes optimaliseerden voor Last click is al lang verleden tijd.

4. Ads

De advertenties zelf blijven belangrijk net als de jaren hiervoor. Inmiddels kun je in Google Ads gebruik maken van de extra uitgebreide advertentieformats. Hierin kun je testen met verschillende kopregels, meerdere beschrijvingen, buttons en url paden. 2019 wordt het jaar waarin AdWords specialisten nog beter gaan ontdekken welke combinatie van kopregels en beschrijvingen tot de beste resultaten leiden.

In 2019 worden meer nieuwe advertentie types en advertentie extensies verwacht in Google Ads.

5. Video

2018 was al het jaar van de video. Maar in 2019 kun je er als adverteerder niet meer omheen. Video adverteren zal onderdeel uitmaken van je online advertising strategie. De kosten zijn zo laag dat voor iedere adverteerder video een interessante toevoeging is.

6. Remarketing

Remarketing zal in 2019 nog steeds één van de belangrijkste AdWords strategieën blijven. De ontwikkeling naar een hoge CTR en conversiepercentage zullen naar alle verwachting doorzetten.

Bron: Wordstream

7. Brand advertising

AdWords specialisten focussen vaak zo op ROI dat brand advertising soms ondergeschikt raakt. Met alle nieuwe audience targeting strategieën in Display en YouTube, zijn er juist voor het ontwikkelen en behouden van je naamsbekenheid nieuwe effectieve mogelijkheden. In 2019 is het belangrijk om deze mogelijkheden voor jou als AdWords specialist te laten werken voor jouw adverteerder.

Wil je meer weten over Google AdWords of onze dienstverlening als AdWords specialist? Neem dan contact met ons op.