Google Ads blijft innoveren. Zo werd tijdens het Google Accelerate event eind vorig jaar al ‘Smart Shopping Campaigns’ aangekondigd. Met Smart Shopping campagnes worden bestaande productfeed en items gecombineerd met machine learning van Google om in verschillende netwerken verschillende advertenties weer te geven. Smart Shopping campagnes maken het campagnebeheer eenvoudiger omdat er hierbij gebruik wordt gemaakt van een geautomatiseerde plaatsing en biedstrategie van je advertenties. Smart Shopping advertenties worden zowel op Google Shopping, YouTube, Display en via Remarketing vertoond. De eerste resultaten die wij bij onze klanten zien zijn verrassend goed. 

Wat heb je nodig voor een Smart Shopping campagne?

Hoe meer informatie je jouw Smart Shopping account geeft, hoe beter deze zal draaien. Daarom kun je het best de volgende onderdelen instellen:

  • Stel in je Google Ads account conversie tracking in, inclusief de conversiewaarde. Zo weet Google precies wat de gemiddelde orderwaarde is van het product. Door middel van Machine learning zal Google hier op sturen. De bestaande Shopping campagnes hebben minimaal 20 conversies nodig in de afgelopen 45 dagen.
  • De Google Remarketing Tag moet actief zijn met meer dan 100 actieve gebruikers.
  • Koppel een Merchant Center account en gebruik een goedgekeurde Shopping Feed
  • Maak zo veel mogelijk verschillende advertentievariaties. Zo kun je teksten, afbeeldingen en video’s aanleveren aan het systeem.

Op welke netwerken worden advertenties getoond?

Afhankelijk van de door jou aangeleverde advertenties kunnen de advertenties vertoond worden op Google Shopping, het Google Display Netwerk, YouTube en Gmail. Google maakt gebruik van automatiseerde Ads en plaatsingen. Door middel van machine learning kiest Google zelf op welk platform jouw advertentie het meest relevant is. Biedingen worden ook automatisch ingesteld om de maximale conversiewaarde te behalen. Hierdoor zal je Return On Advertising Spend (ROAS) zo hoog mogelijk zijn.

De valkuilen van Smart Shopping campagnes

De doel ROAS is heel belangrijk om deze goed in te stellen. Wat is de ideale ROAS? Koppel deze ROAS aan de Smart Shopping campagne. Stel daarnaast voldoende dagbudget in. Zorg voor voldoende budget, een te laag budget zal de campagne laten stilvallen. Bepaal ook of je alle producten uit de productfeed wil toevoegen of dat je producten met lage marges achterwege laat.

Direct beginnen

De eerste resultaten bij onze klanten zijn verrassend goed. Wil jij ook direct starten met Smart Shopping Campagnes. Neem dan gerust contact op met onze SEA specialist.