Goede Google AdWords advertenties schrijven is anders dan advertentieteksten schrijven voor Facebook. Verschillende kanalen vergen andere technieken. In dit blog vind je 2 simpele maar zeer doeltreffende tips voor het schrijven van goede Google AdWords advertenties.

1. Houd rekening met de customer journey

De eerste tip voor je Google AdWords advertenties gaat om de customer journey fase waar jouw gebruiker op het moment van lezen in zit. Google streeft ernaar om gebruikers in Google Zoeken de meest relevante zoekresultaten te tonen. Google kijkt daarvoor vooral naar keywords. In het kort keywords helpen Google om vast te stellen welke advertenties relevant zijn voor een bepaalde zoekopdracht. De meeste adverteerders kijken dan ook vooral of ze de keywords voldoende in een advertentietekst verwerkt hebben. Maar dat is niet alles. Sterker nog, ik ben van mening dat het gebruik van keywords niet de hoofdfocus moet zijn bij het schrijven van tekstadvertenties voor Google. De focus zou veel meer moeten liggen op de behoefte van de gebruiker gerelateerd aan jouw business. Dus in welke fase bereik je de gebruiker. Zit iemand nog in de oriëntatiefase en wil iemand eerst nog vooral meer informatie? Of is de gebruiker al een paar stappen verder in de customer journey en wil hij/zij tot aankoop overgaan?

Hieronder zie je een voorbeeld van een gebruiker die eigenlijk een brede/generieke zoekterm gebruikt voor meer informatie over een strandvakantie in New England:

 

Tekstadvertentie begin customer journey

Bron: Wordstream

De advertentie laat zien dat het verschillende informatie biedt zoals de 10 beste hotels aan het strand maar ook 25 ‘amazing experiences’. Kortom een advertentie die goed aansluit bij gebruikers aan het begin van de customer journey.

2. Vertel gebruikers waarom ze niet op je advertentie moeten klikken

Je wil niet dat gebruikers op jouw advertenties klikken als er geen kans dat ze echt klant bij je zullen worden. Hoe voorkom je nu dat je onnodig geld verliest door mensen die op jouw advertenties klikken als ze niet iets zullen kopen of aanvragen? Bied je producten speciaal voor mannen of vrouwen, geef dat dan duidelijk aan. Verkoop je korte broeken speciaal voor mannen? Geef dit dan in de tekst aan, daarmee zorg je in elk geval dat vrouwen minder op deze advertentie zullen klikken.

Zie hieronder een voorbeeld van een Spotify die speciaal voor studenten een dienst verkopen. Zou je op deze advertentie klikken als je geen student bent? Waarschijnlijk niet!

Bron: Wordstream

Aan de slag met Google Ads

Wil jij gelijk aan de slag met deze tips voor Google AdWords advertenties? Go for it! Wil je hulp of besteed je Google Ads liever uit aan een Google AdWords specialist, neem dan contact op. In ons volgende blog schrijven we over de ultieme tips voor het schrijven van goede Facebook advertenties.