Tips voor je Google Shopping campagnes

Het aantal zoekopdrachten op Google naar producten stijgt nog steeds. Dat Google Shopping daarbij steeds belangrijker wordt, is geen verrassing. Slechts een klein percentage van de consumenten gebruikt Google Shopping nog niet. Als we het vergelijken met advertenties in het zoeknetwerk, geldt in het algemeen dat de klikprijzen lager liggen in Shopping. De conversie ratio’s liggen over het algemeen vaak hoger, deels is dit natuurlijk wel afhankelijk van de kwaliteit van de landingspagina.

De vraag is natuurlijk hoe haal je als Google Adwords specialist of webshop eigenaar het optimale uit je Shopping campagnes? In dit blog tips voor je Google Shopping campagnes.

 

Het begint allemaal met de datafeed!

Vaak wordt het belang van een optimale Google Shopping datafeed nog wel eens onderschat. De meeste webshops gaan te snel al live met de campagnes, terwijl de data feed niet optimaal is. Vaak wordt een datafeed gemaakt door technische specialisten die helaas vaak niet het belang inschatten van relevante product titels en beschrijvingen of het belang van super kwalitatieve afbeeldingen. Dit zijn namelijk belangrijke factoren die zorgen voor een hogere CTR.

Heb je een sterk wisselend assortiment? Dan moet je er ook voor zorgen dat je datafeed up-to-date is. Maak je namelijk gebruik van een datafeed die dat niet is, dan kunnen je producten worden afgekeurd.

 

Tips om je Google Shopping datafeed te optimaliseren

  • Zorg voor een goede product titels en omschrijvingen voorzien van belangrijke zoektermen en plaats deze vooraan in de titel en de omschrijving.
  • Maak gebruik van kwalitatieve afbeeldingen van minimaal 800 x 800 pixels.
  • Gebruik liever geen hoofdletters, behalve vooraan de titels.
  • Gebruik geen promotionele teksten in de titels en omschrijvingen.
  • Raadpleeg de Google Taxanomy.
  • Vul alle benodigde attributen in die van toepassing zijn op het productassortiment

 

Zorg voor een goede campagne structuur

Als webshop eigenaar weet je vaak zelf heel goed welke producten meer omzet opleveren dan anderen. Zorg dus ook dat je SEA specialist hierover wordt gebriefd. Het is namelijk mogelijk om binnen Google Shopping meerdere campagnes te creëren en een apart budget per campagne in te stellen. Op die manier kun je namelijk een hoger budget inzetten voor die campagnes die je meer omzet opleveren. Zo is het makkelijker om controle uit te oefenen op je campagnes. Maar vooral ook om gerichter te sturen en budget vrij te maken voor goed presterende producten.

Het is van belang dat je in de datafeed al de mogelijkheid meeneemt om deze optimalisatie te kunnen doen. Door middel van ‘custom labels’ in de datafeed kun je extra informatie per product meegeven. Denk dan bijvoorbeeld aan je best verkopende producten.

 

Campagnes met een lage, normale en hoge prioriteit

Onze aanpak is om altijd te starten met een campagne waarin het gehele productassortiment wordt opgenomen. Door de campagne vervolgens een lage prioriteit mee te geven kun je eerst een periode gebruiken om interessante data te verzamelen. De goed presterende productgroepen of goed lopende merken, verzamel je in een campagne die je een medium prioriteit meegeeft. Een campagne met hoge prioriteit maak je voor je beste producten of producten met een hoge marge. Google geeft voorrang aan campagnes met een hoge prioriteit t.o.v. een campagne met een medium of lage prioriteit.

In ons volgende blog geven we meer tips om je Google Shopping campagnes te optimaliseren. Wil jij aan de slag met Google Shopping of heb je vragen over het optimaliseren van de campagnes? Neem dan contact op met onze Google AdWords specialisten.