5 tips voor een converterende landingspagina

Stel je hebt een aantal steengoede AdWords campagnes live staan, de CTR is top, de kwaliteitsscore is ook goed, maar het bouncepercentage is toch nog hoog. Kortom, de hoogste tijd om je landingspagina te controleren. Het is namelijk leuk dat je wel relevante bezoekers naar je site weet te halen, maar het is ook belangrijk dat deze bezoekers daadwerkelijk die offerte aanvraag, contact aanvraag of aankoop doen.

Wat is een landingspagina?

Dit is niets meer dan een pagina, goed ontworpen voor een specifiek doel. Bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte of het doen van een aankoop in de webshop. Zo’n pagina kan los staan van de rest van de navigatie maar dat hoeft niet. Het nadeel van een losse pagina zonder de mogelijkheid om verder te navigeren, is dat bezoekers de pagina verlaten. Het voordeel van een specifieke landingspagina is dat je deze optimaal kunt laten aansluiten op de advertentie, waardoor je kwaliteitsscore verbeterd en de kosten per klik zullen dalen.

Hieronder een aantal tips om vandaag nog je landingspagina te verbeteren!

Tips voor een converterende landingspagina

  1. Zorg voor een pagina dat kort maar krachtig is. Geef alleen de belangrijkste informatie, vermeld duidelijk de USP’s en maak een invulformulier zo kort mogelijk.
  2. Zet de Call to action button op een duidelijke plek, in een contrasterende kleur en check of deze boven de vouw staat.
  3. Gebruik dezelfde lay-out, kleuren en woorden als in de banners en AdWords advertenties waarmee bezoekers zijn binnengekomen.
  4. Gebruik een overzichtelijke opbouw bestaande uit de volgende onderdelen:
  • Een goede headline met jouw belangrijkste USP’s, eventueel een subheadline.
  • Een afbeelding of video die de context van jouw product of service laten zien.
  • De voordelen in de vorm van een korte opsomming van 3 punten.
  • Bewijs in de vorm van reviews of een klanttevredenheid score.

5. Analyseer de prestaties van je pagina’s, controleer de bouncepercentages via Google Analytics maar kijk ook eens naar een tool als Hotjar om de bewegingen van bezoekers nauwkeurig te
volgen!

Voorbeeld van top landingspagina

Hieronder laten we een voorbeeld zien waarin bovenstaande tips vrijwel allemaal ook zijn toegepast. We denken alleen dat de Call to action best meer had mogen opvallen, maar de andere delen zijn er ontzettend goed in verwerkt. Doe er je voordeel mee!

 

Landingspage Shopify