Eén van mijn favoriete tools in de ‘oude’ Google AdWords interface was de Display planner. Nu de Display planner in de nieuwe interface niet meer beschikbaar is, kost het wat meer tijd om een succesvolle campagne te maken o.b.v. Plaatsingen. In dit blog vind je een aantal tips hoe je als AdWords specialist toch interessante Plaatsingen kunt vinden voor jouw campagne.

Rapport verwijzingen Google Analytics

De eerste plek waar je als AdWords specialist kunt kijken om te zien welke websites als plaatsingen goed werken, is Google Analytics. Als je in het rapport kijkt met Verwijzingen. Je kunt bijvoorbeeld sorteren op basis van aantal conversies of opbrengsten. Op die manier zie je snel welke website voor kwalitatief verkeer zorgen, verkeer dat ook echt wat oplevert.

Vervolgens kun je bij het opzetten van de Plaatsingen campagne in het Display Netwerk, zoeken naar de url’s die je in het Google Analytics rapport ziet staan. Als ze deel uitmaken van het Google Display Netwerk, kun je ze eenvoudig toevoegen.

Websites die geen deel uitmaken van het Google Display Netwerk

Als je een lijst url’s hebt die geen deel uitmaken van het Google Display Netwerk, kun je hier wel uit putten voor een Custom Intent campagne. Hier kun je namelijk een campagne lanceren op basis van url’s en woorden op basis waarvan Google zelf websites verzamelt waarop de advertenties worden getoond.

In de Google Ads Interface kun je zien hoe goed advertenties op alle Plaatsingen presteren.

Ga daarvoor naar de desbetreffende campagne, kies voor Plaatsingen en vervolgens voor: Waar advertenties zijn weergegeven.

Kijk dan natuurlijk niet alleen naar het aantal bezoekers dat je ontvangt via de diverse Plaatsingen. Kijk vooral ook naar de conversies en de conversiewaarde die je per Plaatsing hebt bereikt. Als conversies maar beperkt voorkomen of niet het doel zijn van je campagne, kun je ook kijken naar cijfers die de Engagement laten zien van bezoekers. Denk dan bijvoorbeeld aan metrics zoals de bouncepercentage, bezoekduur en gem. tijd op de (landings)pagina.

De tools die Google Ads en Google Analytics bieden, geven je als AdWords specialist hele goede kansen om een succesvolle campagne op te zetten. Begin vandaag nog! Kom je er niet uit? Of wil je AdWords uitbesteden aan een AdWords specialist? Neem dan contact op.