In een paar stappen Google Shopping optimaliseren

Het aantal zoekopdrachten op Google naar producten stijgt nog steeds. Dat Google Shopping daarbij steeds belangrijker wordt, is geen verrassing. Slechts een klein percentage van de consumenten gebruikt Google Shopping nog niet. De vraag is natuurlijk hoe haal je het optimale uit je Shopping campagnes? In dit blog een aantal tips hoe je in een paar stappen Google Shopping kunt optimaliseren.

Optimalisatietips

  1. Kijk regelmatig in Merchant Center of de product feed geen fouten geeft.
  2. Zorg voor een goede product titels en omschrijvingen voorzien van belangrijke zoektermen en plaats deze vooraan in de titel en de omschrijving.
  3. Maak gebruik van kwalitatieve afbeeldingen.
  4. Gebruik de Google Product Category om producten in de Google Shopping feed te categoriseren volgens de producttaxonomie van Google.
  5. Vul alle benodigde attributen in die van toepassing zijn op het productassortiment.
  6. Gebruik unieke product ID’s. Gebruik in elk geval 2 van de 3 unieke product id’s (brand, mpn, gtin).
  7. Gebruik campagne prioriteit om bepaalde producten meer onder de aandacht te brengen.

Geef je campagnes in Google Shopping prioriteit

Door Google Shopping te starten met een campagne waarin het gehele productassortiment wordt opgenomen en deze een lage prioriteit mee te geven kun je eerst een periode gebruiken om interessante data te verzamelen. Vervolgens kun je Google Shopping optimaliseren door ook een campagne met normale en hoge prioriteit te maken.

Google Shopping optimaliseren

AdWords plaatst de producten uit een Shopping campagne met een hoge prioriteit boven de campagnes met een normale en lage prioriteit.
Het advies is om drie soorten campagnes op te zetten met verschillende prioriteit:

  1. Campagne met lage prioriteit: hierin neem je al je producten uit de feed op. Je geeft de campagne een lage prioriteit en fungeert als basis waarmee je advertenties regulier worden vertoond.
  2. Campagne met een normale prioriteit. Zet in deze campagnes bijvoorbeeld je best verkopende producten. Deze producten komen doordat er een normale prioriteit aan is gegeven beter naar voren dan de producten met een lage prioriteit.
  3. Heb je bepaalde producten die in sommige periodes beter lopen? Denk aan bepaalde zomerproducten of denk aan producten waarvan je weet dat deze rondom Kerst of Sinterklaas goed verkopen. Door deze producten samen te voegen in een aparte campagne met een hoge prioriteit, kun je deze nog beter naar voren laten komen en je campagnes in Google Shopping optimaliseren.

Google Shopping wordt een steeds belangrijker onderdeel van de Search Engine Result Page (SERP). Door je Google Shopping feed continu te blijven optimaliseren heb je de mogelijkheid om de resultaten vanuit Google Shopping positief te beïnvloeden en je concurrenten een stap voor te zijn.

Google Shopping optimaliseren?

Ben je op zoek naar de beste manier voor jouw webshop om een grotere afzetmarkt te bereiken maar weet je niet hoe je moet beginnen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Wij beschikken over alle kennis die nodig is om succesvolle Google Shopping campagnes op te zetten en Google Shopping te optimaliseren.