Tijdens het beheer van onze AdWords campagnes maken we vaak gebruik van dimensies. Het is één van de hulpmiddelen voor AdWords optimalisatie. Het geeft je direct inzicht in je AdWords resultaten.

Wat zijn dimensies in AdWords?

Wat is nu de definitie van dimensies? Resultaten van AdWords campagnes kunnen ingedeeld worden naar de dimensies advertentiegroep, campagne of de gehele account. Je kunt hierdoor in één opslag zien hoe de resultaten van de AdWords campagne eruit zien. Het tabblad dimensies kun je hieronder vinden, je ziet het aan de rechterkant.

Inzicht in je AdWords resultaten via Dimensies in AdWords

Meer inzicht door dimensierapporten

Een handig dimensie rapport is de top stijgers/dalers dimensie. In dit rapport kun je eenvoudig zien welke campagnes en/of advertentiegroepe de grootste veranderingen in kosten of interacties laten zien. Je selecteert een periode en Google AdWords vergelijkt deze periode automatisch met dezelfde periode daarvoor.

Je kunt dit gebruiken om te kijken bij welke campagne recente optimalisaties de grootste impact hebben of wanneer je gewoon wilt kijken of er geen onverwachtse dingen in je account gebeuren. Stijgen de kosten van een bepaalde campagne plotseling erg hard? Dan is het mogelijk om de details te bekijken. In de details zie je namelijk zowel de relatieve als de absolute stijging/daling van onder andere de vertoningen, interacties, de gemiddelde cpc en positie, conversies en meer. Je zit helaas vast aan een periode van 7, 14 of 28 dagen en je kan geen vergelijking maken met dezelfde periode vorig jaar. Desalniettemin blijft deze functie toch heel erg handig!

Optimaliseer voor uren van de dag

Erg handig vinden wij het dimensierapport voor uren van de dag. Welke uren van de dag zijn voor jou interessant? Wanneer is het conversiepercentage het hoogst? Kopen jouw bezoekers s’middags tussen 13 uur en 15 uur? Zie je een trend over een lange periode? Pas je biedingen aan zodat je advertenties op de belangrijke tijdstippen zichtbaar zijn.

Dimensies geeft vele interessante inzichten, analyseer de gegevens goed en neem een ruime periode met data om bepaalde conclusies te trekken. Het gedrag van consumenten in de ene week kan heel anders zijn dan in een andere week. Trek niet te snel je conclusies!

AdWords uitbesteden?

Hulp nodig met jouw AdWords campagnes of je Google Adwords uitbesteden, neem dan contact op met onze AdWords specialist.