Afgelopen week vroeg een van mijn klanten of het zo is dat er onnodige kosten worden gemaakt wanneer concurrenten een aantal keren achter elkaar op haar advertenties klikt in AdWords. Een goede vraag! Het antwoord is gelukkig: Nee! Google onderzoekt elke klik op een AdWords-advertentie, en komt erachter als er sprake is van ongeldige klikken in AdWords. Om dit te kunnen doen beschikken ze over geavanceerde systemen om ongeldige klikken en vertoningen op te sporen en uit jouw account gegevens te verwijderen.

Wanneer is er sprake van AdWords klikfraude?

Klikfraude ontstaat wanneer een concurrent, een geautomatiseerde klikprogramma, robots of andere misleidende software in korte tijd meerdere keren op jouw advertenties in Google klikt. Deze ongeldige klikken zorgen dan voor onnodige kosten. En bovendien zorgen deze ongeldige klikken er ook nog eens ervoor dat je advertenties bijvoorbeeld niet meer worden getoond omdat het dagbudget niet toereikend is.

Elke klik op een AdWords-advertentie wordt door Google onderzocht door middel van geavanceerde systemen. Als er sprake blijkt te zijn van ongeldige klikken en vertoningen, dan worden deze uit jouw account gegevens verwijderd. Voor deze klikken word je niet gefactureerd. Als Google ongeldige klikken aantreft die niet automatisch zijn gedetecteerd, ontvang je voor deze klikken ook een tegoed. Deze tegoeden worden correcties wegens ‘ongeldige activiteit’ genoemd.

Google beschermt tegen ongeldige klikken in AdWords

Google bekijkt voor elke klik een groot aantal gegevens, waaronder het IP-adres, het tijdstip van de klik, eventuele dubbele klikken en diverse andere klik patronen. Deze factoren worden vervolgens geanalyseerd om mogelijk ongeldige klikken te filteren, zodat ze jouw account niet bereiken.

Ongeldige klikken in AdWords worden uit jouw rapporten gefilterd en daardoor niet gefactureerd. Wil je weten of jij te maken hebt met ongeldige klikken in AdWords? Ga dan naar Campagnes – Dimensies – Kolommen – Kolommen aanpassen – Voeg toe: ongeldige klikken, ongeldige klik frequentie. Of neem even contact op met de AdWords specialisten van Buro Foss. Mocht het nou zo zijn dat er ongeldige klikken toch langs de automatische detectie van Google zijn geglipt, dan ontvang je daardoor een tegoed. Je kunt deze voor je eigen account inzien door te gaan naar Facturering. Per dag wordt er aangegeven of er sprake was van ‘ongeldige activiteit’ en hoeveel tegoed je daarvoor ontvangt.

Vermoed je toch dat ongeldige klikactiviteit van invloed is op uw account, dan onderzoekt Google graag jouw account. Neem daarvoor contact op met Google via je AdWords account.