Google Ads is op dit moment een nieuwe extensie voor advertenties aan het uitrollen over alle accounts in Google. Leadformulier extensies zijn geïntroduceerd zodat gebruikers niet naar een website hoeven te gaan om te converteren. Conversie vindt plaats binnen de zoekresultaten van Google. Je trekt geen bezoekers naar je website want gebruikers hoeven de SERP’s van Google niet te verlaten om toch contactgegevens achter te laten.
Binnen Facebook bestond deze mogelijkheid al langer, maar nu is het dus ook binnen Google Ads de nieuwste troef.

Wat zijn Google leadformulier extensies?

Leaformextensies worden getoond onder je zoekadvertentie op Mobiel en Tablet apparaten. Is een gebruiker op dat moment ingelogd bij Google dan zal het leadform al zijn ingevuld voor de gebruiker: extra snel ingevuld dus!

Leadformulier extensies zorgen ervoor dat je advertentie meer ruimte inneemt in de zoekresultaten en dus ook meer opvallen tussen de andere advertenties. Je betaalt alleen als een gebruiker daadwerkelijk op de extensie klikt.

Hoe zet je leadformulier extensies op?

Leadform extensies kun je alleen gebruiken in Zoekadvertenties. Als je naar het tabblad Advertenties en Extensies gaat en je kiest voor nieuwe Extensie dan kun je zien of het binnen jouw account al mogelijk is om deze extensie te gebruiken.

Leadformulier extensies

Staat de extensie er nog niet tussen? Helaas dan moet je nog even een aantal weken geduld hebben.

Om te beginnen met de extensie is de eerste stap om een korte call-to-action te maken. De volgende call-to-actions zijn mogelijk binnen Nederlandstalige campagnes:
– Offerte aanvragen
– Nu aanmelden
– Aanmelden
– Contact
– Abonneren
– Downloaden
– Nu boeken
– Aanbieding ophalen

Vervolgens kun je een korte extensie tekst van maximaal 30 tekens toevoegen.

Nadat je de extensie hebt gemaakt is stap 2 het maken van leadformulier. Het formulier bevat in elk geval de volgende onderdelen:
– Bedrijfsnaam
– Kop
– Beschrijving

Tevens bevat het formulier een link naar de privacy policy op je website. Om het formulier te voltooien kun je ook nog een achtergrondafbeelding toevoegen.

De laatste stap voor het afronden van de leadformulier extensie is het maken van dankbericht. Dit bericht zien gebruikers nadat ze het leadformulier hebben ingevuld.

Leadformextensies
Bron: Blog Wordstream

Beperkingen van de leadformulier extensies

Voorlopig zijn leadformulier extensies alleen beschikbaar in Zoekcampagnes. Op zich is dit een logische keuze, maar het zou ook interessant zijn als het beschikbaar wordt voor het Display netwerk. Wij zouden de extensies ook graag gebruiken in een remarketing campagne bijvoorbeeld.
Een ander nadeel is dat de extensie op het moment alleen nog te gebruiken is op Mobiel en Tablet. Op Computers is de extensie nog niet te gebruiken. Wij hopen dat dit snel wel gaat komen!

Een andere beperking van de leadformulier extensies is dat de extensie in sommige branches niet kan worden gebruikt, bijvoorbeeld in de Zorg.

Aan de slag!

Kun jij niet wachten om aan de slag te gaan met deze nieuwe extensie? Wij benieuwd naar jullie ervaringen? Hulp nodig? Neem dan contact op met onze Google Ads specialist.