Op Google Marketing Live worden de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online advertising gepresenteerd. Een evenement om in de gaten te houden als je als online marketeer of SEA specialist elke dag met online advertising werkt. Eén van deze nieuwe ontwikkelingen die werd besproken is de komst van Discovery Ads. Dankzij Discovery Ads kun je potentiële klanten op een nieuwe manier bereiken, namelijk als zij openstaan voor nieuwe producten en diensten. Advertenties worden bij Discovery Ads getoond op basis van doelgroep targeting dus niet op basis van zoekwoorden.

Op de startpagina van YouTube, op het Gmail reclame tabblad en in de Google Discover feed worden dit soort Discovery Ads getoond. De Discover feed zie je in de Google app en op de mobiele homepage van Google. De Discover feed is door gebruikers helemaal aan te passen op basis waarvan ze interesse hebben.

De content die aan de gebruiker wordt getoond bepaalt Google o.a. aan de hand van Web en App-activiteit en de locatiegeschiedenis van de gebruiker. De Discover feed heeft volgens de laatste cijfers al bijna 950 miljoen gebruikers.

Discovery Ads zien eruit als reguliere in-feed advertenties met grote afbeeldingen. Op YouTube herken je ze aan een extra koptekst en korte beschrijving. De Discovery Ads beschikken op YouTube ook over een call to action.

Discovery Ads

Bron: Search Engine Land. 

Targeting Discovery Ads

De targeting voor Discovery campagnes is gebaseerd op doelgroepen: interesses, in-market en affiniteit. Ook kun je gebruik maken van Custom intent audiences waarbij zoekopdrachten van gebruikers, website bezoek in het Google Display Netwerk en het bekijken van YouTube video’s de doelgroep bepalen.

Opzetten Discovery Ad

Door de url van de bestemmingspagina in te vullen, diverse koppen te maken en vervolgens afbeeldingen en een logo toe te voegen zet je de advertentie op. Wanneer er op de advertentie geklikt wordt, worden er kosten in rekening gebracht.

Meer weten?

Wil je graag wekelijks op de hoogte blijven van het laatste online marketing nieuws? Volg ons dan via LinkedIn of Facebook.
Meer weten over Google Ads en onze dienstverlening? Neem dan contact op met Marloes Smit, onze AdWords specialist.