Google gaf adverteerders al heel veel mogelijkheden om campagnes optimaal in te zetten. Nu komt Google AdWords met een extra mogelijkheid om te optimaliseren: niet op basis van CTR’s, CPC’s of ROI maar puur op basis van kenmerken van de doelgroep. Dit wordt demografische targeting genoemd: één van de nieuwste updates binnen Google AdWords.

Je zou het bijna vergeten als adverteerder dat je adverteert voor ‘mensen’, ‘consumenten’, ‘klanten’. Als AdWords specialist werk je dagelijks aan het optimaliseren van keywords, optimaliseren van advertenties en het optimaliseren van de ROI. Maar niet eerder hadden we de mogelijkheid om campagnes in het Zoeknetwerk zo goed te richten op een specifieke leeftijd of geslacht. Je kunt je voorstellen dat de zoektocht naar ‘hair extensions’ voor een 19-jarige een heel ander product betreft dan voor een 70-jarige. Ze zoeken allebei ‘hair extensions’ in Google maar hoogstwaarschijnlijk niet exact hetzelfde product! Hetzelfde geldt voor mannen en vrouwen die bijvoorbeeld naar ‘horloges’ zoeken, ze zoeken beiden wel naar ‘horloges’, maar waarschijnlijk zoeken ze niet beiden naar hetzelfde model!

Denk aan je gebruikers door demografische targeting

Opvallend is dat het bij Facebook en Bing al langer mogelijk was om specifiek demografische targeting toe te passen. Voor Google AdWords is dat nu voor het eerst mogelijk. Google gaf dan ook zelf weinig ruchtbaarheid aan deze nieuwe update.

De nieuwe demografische targeting opties kun je vinden op advertentiegroep niveau, via de tab: ‘Doelgroep’ en vervolgens de subtab ‘Demografie’. Je advertenties in het Zoeknetwerk, kun je dus nu optimaal afstemmen op je best converterende gebruikersgroepen!

demografische targeting

Je kunt binnen AdWords, maar natuurlijk via Analytics, zien welke leeftijdsgroepen en welk geslacht het beste converteren op jouw website. En welke het slechtste. Hier kun je dus met je biedingen vanaf nu rekening houden! Een hele fijne ontwikkeling, waar wij bij Buro Foss snel mee aan de slag zijn gegaan voor onze klanten.

AdWords uitbesteden

Vind je bovenstaande interessant om toe te passen voor jouw campagnes, maar weet je niet goed hoe dit te analyseren en correct toe te passen? Neem dan contact op met onze AdWords specialist. Wij zorgen ervoor dat je het optimale haalt uit jouw AdWords campagnes.

Buro Foss biedt ook AdWords pakketten aan, zo laat je het moeilijke werk aan ons over maar word je volledig op de hoogte gehouden van de prestaties en de kosten van jouw campagnes. Wil je daar mee over weten? Kom dan eens kennismaken met onze AdWords specialist 🙂