Google AdWords heeft vele knoppen waar je aan kunt draaien. Het zijn er zoveel dat je ze als adverteerder gemakkelijk over het hoofd kan zien. Vandaag besteden we daarom aandacht aan nieuwe AdWords extensies, namelijk berichtextensies, en de waarde die ze kunnen toevoegen.

Google AdWords biedt ons AdWords specialisten zoveel kansen en mogelijkheden om de doelgroepen van onze klanten optimaal te bereiken. In een eerder blog schreven we al over advertentie extensies en de voordelen die dit biedt. Nog even je geheugen opfrissen over advertentie extensies? Bekijk dan onderstaande video:

 

Hogere doorklik ratio en andere voordelen

Advertentie extensies zijn een type advertentie indeling, waarmee extra informatie over je bedrijf kan worden weergegeven in Google AdWords. Ze zijn een uitbreiding (extensie) van de tekstadvertentie. De voordelen van het gebruiken van extensies zijn ten eerste dat de grootte van de advertentie toeneemt. Hierdoor wordt de advertentie beter zichtbaar in de zoekresultaten van Google. Het toevoegen van extensies leidt daarnaast over het algemeen tot een hogere doorklik ratio (CTR) van de advertentie. Tot slot heeft het gebruik van extensies invloed op de positie van je advertentie in Google. De advertentie met de meest relevante extensies zal altijd hoger worden geranked in Google dan de advertentie van een concurrent die op hetzelfde zoekwoord biedt maar geen of niet relevante extensies heeft toegevoegd. Google geen garantie dat ze daadwerkelijk worden weergegeven.

Google houdt rekening met enkele factoren om te bepalen of ze een bepaalde extensie of een combinatie van extensies wel of niet weergeven. Er vindt een berekening plaats waarmee de zoekmachine bepaalt of een extensie de resultaten van de AdWords advertentie daadwerkelijk verbetert. Bovendien moet je gemiddelde positie hoog genoeg zijn (top 3 posities).

Berichtextensies in AdWords

De berichtextensie (click-to-message extensie) is een nieuwe advertentie extensie. Hiermee kunnen Google gebruikers eenvoudig een tekstbericht versturen naar de adverteerder. Met één klik op de knop opent je telefoon een SMS-venster met een vooraf ingestelde tekst.

In onderstaande afbeelding kun je zien hoe je een berichtextensie er in Google AdWords uitziet.

Berichtextensies in AdWords

Je gaat in Google AdWords naar het tabblad ‘Advertentie extensies’ en vult je bedrijfsnaam, telefoonnummer, extensietekst en berichttekst in. Als je de gewenste teksten hebt ingevuld en deze hebt opgeslagen zal je advertentie op smartphones worden uitgebreid met de berichtextensie.

Waarom introduceert Google de berichtextensie?

Met berichtextensies speelt Google in op het steeds groter wordende aandeel van mobiele telefoons onder de Google gebruikers. Al sinds 2014 wordt meer dan de helft van de zoekopdrachten uitgevoerd op mobiele apparaten en dit aandeel neemt alleen maar toe. Met de introductie van de bericht extensie speelt de zoekmachine hier dus op in.

Meer informatie over Google AdWords

Als gecertificeerd Google Partner voor AdWords vertellen we je graag over de mogelijkheden die Google AdWords te bieden heeft. Neem voor meer informatie contact met ons op.