Kwaliteitsscore verbeteren: 6 tips

De kwaliteitsscore is een belangrijke statistiek bij Google AdWords. Als Google AdWords specialist probeer ik altijd een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore te bereiken. Hogere kwaliteitsscores leiden namelijk tot lagere CPC’s en tot hogere posities in Google. Je bereikt dus een veel beter rendement met je AdWords campagnes als je hier goed op stuurt.

In dit blog vind je een aantal tips om je kwaliteitsscore te verbeteren!

 

Tips voor het verbeteren van je kwaliteitsscore

1. Creëer een goede structuur van je campagnes. Een goede structuur van je campagnes is heel belangrijk. Een zoekwoorden onderzoek is daarbij essentieel. Op die manier krijg je een goed inzicht in een mogelijke verdeling van de zoekwoorden over diverse campagnes en advertentiegroepen.

2. Maak voldoende advertentiegroepen. Na een verdeling in campagnes, is ook een goede structuur van de advertentiegroepen heel belangrijk. Op deze manier kun je namelijk ook heel gerichte advertenties schrijven behorende bij specifieke zoekwoorden.

3. Schrijf goede advertenties en test. Per advertentiegroep schrijf je ideaal gezien minimaal drie advertentievarianten. Op basis van de prestaties, optimaliseer je de advertenties en maak je nieuwe op basis van de best presterende advertentie. Zorg dat de zoekwoorden terugkomen in de advertenties. Gebruik ook aantrekkelijke advertentieteksten die aanzetten tot actie bij de lezers. Voeg je USP’s toe en maak gebruik van advertentie extensies. Hierdoor vallen je advertenties meer op, waardoor je de CTR kunt verhogen.

Gebruik ook eens keyword insertion in de advertentie. Voordeel hiervan is dat de exacte zoekterm van de gebruiker terugkomt in de advertentie en bovendien dikgedrukt is. Over het algemeen bereik je hiermee een hogere CTR.

4. Zet relevante bestemmingspagina’s in voor je AdWords campagnes. Zorg altijd dat de landingspagina van een advertentie zo goed mogelijk aansluit. Er wordt nog te vaak een homepage ingezet als landingspagina. Wordt in de advertentie een specifiek product behandeld? Zorg dan ook dat de advertentie landt op een pagina over dat specifieke product en niet op een categoriepagina.

Het is ook van belang dat bezoekers op de bestemmingspagina goed hun weg vinden door een duidelijke call to action te verwerken in de pagina. Zorg daarnaast ook voor een duidelijke navigatie.

5. Verhoog de snelheid van je website. De laadtijd van de bestemmingspagina is van invloed op de kwaliteitsscore. Test je snelheid op de pagina: Pagespeed Insights van Google.

6. Zorg voor een mobiel vriendelijke website. Google hecht steeds meer waarde aan websites die mobiel vriendelijk zijn. Google gaat vanaf 21 april dit jaar mobiel vriendelijke websites veel hoger ranken in haar zoekresultaten. Wil jij weten of je website mobiel vriendelijk is? Doe de mobiel vriendelijke test op de website van Google Developers.

Hulp nodig van een AdWords specialist?

Wil jij de kwaliteitsscore verbeteren van de zoekwoorden in jouw AdWords campagnes? Ga dan aan de slag met bovenstaande tips of neem contact met mij op om te bekijken wat ik als AdWords specialist voor je kan betekenen.