Toen Google de responsieve zoekadvertenties introduceerde was mijn eerste reactie: Top! Eindelijk genoeg karakters om goede advertentieteksten te schrijven. Maar niks was minder waar. Ineens waren er wel heel veel lege regels die ingevuld moesten worden. Voor mij werkt het het beste om advertenties en met name de Koppen te zien als aanvullende informatie die je normaal gesproken in een extensie zou zetten omdat het niet past in een Kopregel. Door al deze nieuwe extra Kopregels en beschrijvingen te zien als een kans om extra voordelen, features en branding te promoten, kun je echt effectieve responsieve zoekadvertenties maken.

Gebruik de Google AdWords Editor als je in bulk uitgebreide tekstadvertenties wil aanpassen naar responsive search ads (RSA’s). Volg dan de volgende stappen:

  • Open de Editor
  • Ga naar Ads en dan naar Expanded Text Ads
  • Highlight alle ads waar je ETA’s voor moet maken
  • Ga naar de rechter bovenhoek en selecteer “Export”
  • Selecteer Export als responsieve zoekadvertentie

Op deze manier download je alle huidige uitgebreide tekstadvertenties in een sheet die alle kolommen bevat voor het maken van responsieve zoekadvertenties. Maar uiteraard kun je ook in de live editor responsive zoekadvertenties toevoegen.

Ik testte bij een specifieke klant met 1 responsieve zoekadvertentie in elke advertentiegroep. Na 30 dagen bekeek ik de resultaten. Mijn inschatting is dat de responsieve zoekadvertenties in zeker 60% van de gevallen de hoogste CTR’s behaalden. Kortom, voor mij genoeg reden om ook bij andere klanten de responsieve zoekadvertenties in te gaan zetten.

3 tips voor het schrijven van responsieve zoekadvertenties

1. Gebruik Kopregels als een verlengde van je highlight extensies. Beschrijf alle voordelen of USP’s van de dienst of het product.

2. Gebruik niet alleen korte, krachtige zinnen zoals je gewend bent. Maar gebruik ook wat uitgebreidere, creatieve en aansprekende teksten die je bijvoorbeeld op de website zou gebruiken.

3. Om goed te testen of je advertenties door Google worden gewaardeerd of niet, gebruik je 2 extra kolommen in je advertentie overzicht. Deze kolommen vind je bij Kenmerken:

Responsieve zoekadvertenties

Nu kun je precies zien hoe je je advertenties kunt optimaliseren om en betere advertentiekwaliteit te bereiken.

Heb je hulp nodig van een AdWords specialist? Neem dan contact met ons op of plan een belafspraak in.