Google Shopping optimalisatie tips voor je webshop

De hoeveelheid zoekopdrachten op Google naar producten nemen nog steeds enorm toe. Google Shopping is daarbij niet meer weg te denken. Via Google Shopping kun je als bezoeker gemakkelijk het product dat je zoekt vinden, maar vooral ook vergelijken met andere aanbieders. Hoe zit het dan met de conversieratio? Deze is in vergelijking tot conversieratio’s in het zoeknetwerk vele malen hoger. Bijkomend voordeel is dat de gemiddelde cpc’s een stuk lager liggen. In dit blog geven we je een aantal Google Shopping optimalisatie tips.

 

Om even je geheugen op te frissen, vind je hieronder een video dat je vertelt wat Google Shopping inhoudt.

Eigenaren van webshops kunnen optimaal profiteren van Google Shopping, omdat het extra zichtbaarheid oplevert. Want niet alleen als bezoekers binnen Google Shopping zoeken worden de producten getoond, maar de producten worden ook in de natuurlijke zoekresultaten geïntegreerd, zoals bijvoorbeeld bij onze klant: Bouman online:

Google Shopping voor Bouman online

 

Een optimale productfeed

Een belangrijke Google Shopping optimalisatie tip is dat de productfeed voor je Google Shopping campagnes zo optimaal mogelijk wordt samengesteld en ingediend. Google heeft diverse standaardeisen opgesteld, maar zorgt ook dat andere specifieke gegevens zoals materiaal of kleur ook in de productfeed worden opgenomen. Google kan het aanbod van de producten optimaal afstemmen op de zoekopdrachten die worden gedaan als de feed van goede kwaliteit is en de belangrijkste gegevens bevat. Het maken van een productfeed is een vak apart. Wil je dit laten uitbesteden? Neem dan contact met ons op, wij kennen een paar goede partijen die dit voor je uit handen kunnen nemen.

Zorg dat je webshop ook mobiel vindbaar is

Het mobiel responsive maken van je webshop is zeer belangrijk. Met name in de avonduren en s’ochtends tijdens de spitsuren wordt er veel op mobiele telefoons gesurfd. Het is dus ook belangrijk om ook mobiel vindbaar te zijn. Zeker sinds de mobiele update van Google.

Google Shopping optimalisatie tips

Zorg ervoor dat je de campagnes optimaal instelt en ook optimaliseert. Voor Google Shopping campagnes zijn er ook steeds meer mogelijkheden om te optimaliseren. Doe je voordeel met de volgende Google Shopping optimalisatie tips:

  • Geef je campagnes prioriteiten
    Hoe hoger de campagne-prioriteit, hoe meer kans op het tonen van je producten in Google Shopping. Hierbij maakt de CPC niet uit. Een hogere CPC bij een campagne met lage prioriteit doet dus onder voor een campagne met een lagere CPC en normale prioriteit.
  • Stel de CPC in. Je kunt een maximum CPC (cost-per-click) instellen op basis van een advertentiegroep. Door een hogere maximum CPC in te stellen zorg je ervoor dat bepaalde campagnes/advertentiegroepen eerder worden getoond op Google.
  • Specifiek voor Shopping-campagnes krijg je ook andere concurrentiestatistieken te zien. Dit zijn de CTR- en Maximum CPC Benchmark-cijfers. Analyseer je CPC ten opzichte van je concurrenten, en bekijk je vertoningsaandeel. Ligt je vertoningsaandeel op bijvoorbeeld 75%? Dan kun je ervan uitgaan dat je goed meedraait met de competitie en ook vaak wordt vertoond.
  • Je kunt voor je Google Shopping campagnes uitsluitingszoekwoorden toevoegen. Hiermee kun je de resultaten van jouw campagnes goed bijsturen omdat je dan minder wordt vertoond op zoekwoorden die voor jou niet interessant zijn. Een makkelijke manier dus om geld te besparen en jouw CTR te verhogen.Ga in de advertentiegroep naar het tabblad ‘Zoektermen’. Hier zie je vervolgens op basis van welke zoekopdrachten jouw Shopping-campagnes advertenties hebben laten zien. Zitten hier woorden tussen die veel geld kosten maar geen verkopen opleveren? Voeg ze dan toe als uitsluitingszoekwoord.
  • Maak gebruik aparte campagnes voor specifieke producten of aanbiedingen. Heb je een bepaald artikel in de uitverkoop? Dan kun je deze producten een extra verkoopimpuls te geven. Maak dan een aparte campagne waarin je alle aanbiedingen opneemt. Daarvoor moet je ten eerste een custom label toevoegen aan je Product Feed. Vervolgens kies je ervoor om deze campagnes een hoge prioriteit te geven. Dit doe je via Instellingen.

 

Tips voor optimaliseren Google Shopping Campagnes

Jouw andere campagnes laat je gewoon op de prioriteit ‘normaal’ staan. Als je in beide campagnes voor hetzelfde product ook hetzelfde bod hebt gebruikt, zal nu deze nieuwe campagne met de hoge prioriteit de vertoning pakken. Door de aanbiedingen in een aparte campagne te plaatsen zorg je ervoor dat deze artikelen meer budget ter beschikking hebben.

Meer en meer ondernemers zetten Shopping in om de producten die ze verkopen via hun webshop beter vindbaar te maken. Hierdoor zijn de prijzen de laatste jaren aanzienlijk gestegen. Wil je verschil maken ten opzichte van je concurrenten? Neem contact op met Buro Foss en bereik meer omzet via Google Shopping. Buro Foss is Google AdWords specialist en Google Partner, wil je dus meer informatie of advies over de inzet van je reguliere Google Adwords campagnes? Dan ben je bij ons aan het goede adres!