Google Shopping: begin met de product feed

We weten al dat Google Shopping campagnes super goed werken voor e-commerce organisaties. Een goede product feed is onmisbaar voor je gaat beginnen met adverteren in Google Shopping. In dit blog een aantal tips voordat je aan de slag gaat met het opzetten van campagnes in Google Shopping.

Google’s Merchant Center, wat is dat precies?

Google Merchant Center is de basis voor je Google Shopping campagnes. Zonder Merchant Center kun je niets beginnen in Google Shopping. Alle producten die je verkoopt in je webshop worden bijgehouden in een product feed. Deze product feed moet binnen Google Merchant Center worden geüpload.

Het is niet zomaar een lijst met producten, een product feed moet namelijk voldoen aan een special format opgesteld door Google. Een aantal van die aspecten die in de product feed moeten worden opgenomen zijn:

  • Product ID: het nummer waarmee je een bepaald product identificeert.
  • Productnaam: de productnaam die getoond moet worden bij de afbeelding in de advertentie.
  • Productbeschrijving: de beschrijving van je product.
  • Link: specifieke link naar het product op de website.
  • Beschikbaarheidsstatus: is het product op voorraad of niet?
  • Prijs: de prijs van het product.

Google Shopping advertenties hoeven niet zoals bij tekstadvertenties in het zoeknetwerk te worden geschreven. De productkenmerken en de afbeelding maken samen de advertentie in Google Shopping. Aan de hand van je product feed worden de Google Shopping advertenties automatisch getoond.

 

Hoe stel je een product feed samen?

Je kunt niet aan de slag met Google Shopping voordat je je product feed hebt samengesteld en up-to-date houdt! Je kunt handmatig een feed maken door gebruik te maken van Google Spreadsheets. Dat zou ik alleen adviseren als je een beperkt aanbod hebt. Om de lijst dan zelf up-to-date houden is dan namelijk nog te doen. Hebben we het over enkele honderden producten, dan is een handmatige lijst niet meer aan te raden. Een foutje sluipt er dan te snel in! Software om je product feed samen te stellen en up-to-date te houden lijkt dan een betere oplossing. Als je een assortiment hebt van enkele duizenden artikelen denk dan ook eens aan externe partijen die dit voor je kunnen doen. Dat scheelt en hoop tijd en komt de kwaliteit van je feed ten goede.

Tips voor een optimale product feed

De volgende tips lijken nogal open deuren, maar toch zijn het zaken die wel eens fout gaan. Want hoe zonde is het om je advertentie te verwijzen naar een pagina die niet live staat, of naar een product die helemaal niet op voorraad is. Zonde, want je betaalt wel voor de kliks! Doe je voordeel met deze voor de hand liggende tips:

  • Zorg dat je productnaam en beschrijving de juiste zoekwoorden bevat. Google Shopping campagnes gebruiken geen keywords zoals reguliere advertenties in Google.
  • Zorg dat je product prijzen altijd kloppen. Als de prijs in de advertentie niet overeenkomt met de prijs op de website, dan zal Google de advertentie ook niet tonen.
  • Verkoop je internationaal? Dan heb je verschillende feeds nodig per land.
  • Zorg dat je bestemmings-url’s in de feed allemaal leiden naar pagina’s die live staan. Dat lijkt logisch, maar gaat nog vaak niet goed
  • Zorg voor hoge kwaliteit productafbeeldingen.

Hoge kwaliteit afbeeldingen Google Shopping

Als je product feed in orde is, kun je Google Shopping campagnes gaan aanmaken. Daarover meer de volgende keer! Heb je hulp nodig van een Google Shopping specialist? Of wil je meer weten over de mogelijkheden die wij bieden om Google Adwords uit te besteden? Neem dan contact met ons op!