Google niet op jezelf

Iedereen met een eigen bedrijf googlet wel eens op zichzelf. Je adverteert in Google AdWords en je kan het niet laten om toch even te googlen om te zien of je advertenties wel echt worden vertoond? Je betaalt voor de kliks op je advertenties, dus dan wil je ook graag zien of de advertenties wel vertoond worden op de zoektermen die belangrijk zijn! Heel logisch natuurlijk. Maar heel onverstandig om te doen. We adviseren je dan ook niet op jezelf, je producten of je bedrijfsnaam te googlen. Er zijn namelijk andere manieren om te zien of je advertenties wel vertoond worden. Google je wel op jezelf? Wees dan niet verbaasd dat je prestaties in Google AdWords afnemen. Je online marketingbureau zal je erop wijzen als bepaalde zoekwoorden en advertenties blijven dalen in CTR en kwaliteitsscore en gaan stijgen in CPC. Dan is het vaak al te laat. Met andere woorden: Google niet op jezelf!

Waarom het beter is om niet op jezelf te Googlen

Iedere AdWords veiling begint met een zoekopdracht. Als iemand een zoekopdracht plaatst in Google, bepaald Google of er adverteerders zijn voor zoektermen die relevant zijn voor deze zoekopdracht en of er een veiling plaats moet vinden. Zodra je als adverteerder meedoet in een AdWords veiling voor een bepaalde zoekterm, kijkt Google naar 2 belangrijke factoren die bepalen waar jouw advertenties op de zoekresultatenpagina wordt getoond.

  • De ranking van de advertentie wordt bepaald door de maximum CPC bieding van de zoekterm in de veiling. Bied je hoger dan de concurrent? Dan sta je hoger in de ranking, maar dat geldt niet als je niet ook voldoet aan een hele goede kwaliteitsscore voor je zoekwoorden en advertenties.
  • De ranking wordt dus ook bepaald door kwaliteitsscore van de advertentie. De kwaliteitsscore bepaald in hoeverre een advertentie relevant is voor de gebruiker. De kwaliteitsscore wordt bepaald door de CTR van de advertentie (aantal klikken in verhouding tot het aantal vertoningen), de relevantie van de advertentie voor de zoekterm en de landingspagina van je advertentie.

Als je op jezelf googlet, krijg je dus te maken met hogere kosten en een lagere ranking. Dit komt omdat:

  • Je advertenties wel worden vertoond, maar je klikt niet (want dat kost geld). Het gevolg: je CTR (aantal klikken in verhouding tot het aantal vertoningen) daalt drastisch! Vooral als je dit elke week of zelfs elke dag even doet!
  • De CTR ook de kwaliteitsscore bepaald. Een lagere CTR (dus minder klikken op je vertoonde advertenties) zorgt voor een lagere verwachte klikfrequentie en dus een lagere kwaliteitsscore.
  • Een lagere kwaliteitsscore ook weer grote invloed heeft op de uiteindelijke CPC. Hoe lager de kwaliteitsscore, hoe meer je moet betalen per klik.

Concurrenten die wel een hoge kwaliteitsscore ontvangen voor de advertenties, omdat zij niet op zichzelf googlen, betalen minder en staan ook hoger in de rankings omdat de CTR op een goed niveau blijft! Kortom, google niet meer op jezelf!

Hoe kun je je eigen advertenties in Google AdWords dan wel zien?

De allerbeste manier is om via je je AdWords-account onder het tabblad Hulpprogramma’s het Advertentievoorbeeld en – diagnose erbij te pakken. Dit is Google’s tool om virtuele rankings te laten zien. Zet je taal op Nederlands, de locatie op Nederland en het apparaat op desktop en zoek naar je gewenste zoekterm. Google geeft je aan of je wel of niet getoond wordt.

Advertentievoorbeeld en -diagnose – Google AdWords

Je kunt natuurlijk ook je AdWords specialist vragen om rapportages van je advertenties. Waarschijnlijk ontvang je deze ook periodiek. Je ziet dan hoe vaak advertenties zijn vertoond en hoe vaak erop is geklikt.
Maak vanaf vandaag dus alleen nog maar gebruik van het Hulpprogramma: Advertentievoorbeeld en diagnose, en google niet meer op jezelf!
Wil je meer weten over Google AdWords, of wil je meer informatie over de diensten die wij kunnen leveren als Google AdWords specialist? Neem dan contact op met ons.