Google Ad Grants is een programma vanuit Google dat AdWords voor non-profit organisaties mogelijk maakt. Een gemiste kans voor elke stichting of charitatieve instelling die hier (nog) geen gebruik van maakt.

Google Ad Grants helpt non-profitorganisaties met $10.000 advertentietegoed per maand. Om in aanmerking te komen voor dit aanbod moet je te voldoen aan een aantal regels en richtlijnen. Wanneer je hieraan voldoet is het een geweldige kans om gevonden te worden in de zoekmachines!

Ad Grants heeft wel een aantal beperkingen die je met een gewone campagne niet ervaart. Het gratis advertentietegoed maakt in veel gevallen een hoop goed.

Campagnes op het zoeknetwerk

Met Google Ad Grants kan je alleen ‘gratis’ adverteren op het Google zoeknetwerk en mag uitsluitend tekstadvertenties bevatten. Adverteren met banners in het displaynetwerk of YouTube video’s is met Ad Grants niet mogelijk. Dit is erg jammer omdat stichtingen vaak een herkenbaar beeldmerk hebben vaak gebaat is bij het verbeteren van de bekendheid.

Adverteren op brede zoektermen

Het is aantrekkelijk om op de meest brede zoektermen te adverteren omdat het gratis is. Maar houd goed in de gaten of het relevant genoeg is. Je kunt adverteren op ‘goed doel’ of ‘geld schenken’ maar bedenk je even kort in welk concurrentieveld je je daarmee begeeft. Vaak heeft dat juist helemaal geen zin.

Onderhoud Google Ad Grants campagne

Het onderhoud van een Ad Grants campagne ziet er hetzelfde uit als voor een normale AdWords campagne. Let wel op de voorwaarde dat je minimaal één keer per maand in het account inlogt.

Ad Grants is bedoeld voor stichtingen die in het bezit zijn van een CBF-Keur of CBF Verklaring van geen bezwaar. Kort gezegd voor Nederlandse stichtingen geldt: een door de Belastingdienst erkende Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).

Hulp nodig bij Google Ad Grants? Neem dan contact op met onze AdWords specialisten.