Begin 2019 kondigde Google Ads al aan dat de gemiddelde positie later dit jaar als statistiek uit Google Ads zou verdwijnen. Eind september is het dan zover. Vanaf 30 september kun je geen gebruik meer maken van de gemiddelde positie in Google Ads. De reden dat gemiddelde positie gaat verdwijnen zit in het feit dat er een grote diversiteit is de SERP’s (zoekmachine resultaten pagina’s). Soms zijn er drie advertentieposities beschikbaar boven de organische resultaten, soms vier en soms ook maar één. De gemiddelde positie van bijvoorbeeld 3,1 zegt niks over waar je advertentie verschijnt. Je weet eigenlijk dan nog steeds niet of je boven of onder de organische zoekresultaten bent verschenen.

Het mag duidelijk zijn dat advertenties die boven de organische zoekresultaten verschijnen over het algemeen veel beter presteren dan advertenties die onder de organische resultaten verschijnen. Omdat je eigenlijk niet weet hoe vaak een advertentie een toppositie heeft bereikt, creëerde Google nieuwe statistieken die je veel meer inzicht geeft.

Nieuwe concurrentiestatistieken Google Ads

Concurrentiestatistieken

Nieuwe statistieken in Google Ads ter vervanging van gemiddelde positie

De nieuwe statistieken zijn onder andere de volgende:

  • Vertoningspercentage voor Zoeken

‘Vertoningspercentage in zoeknetwerk’ is het percentage vertoningen dat je in het zoeknetwerk hebt ontvangen, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen waarvoor je in aanmerking kwam.

  • VP voor toppositie in het Zoeknetwerk

Het ‘Vertoningspercentage voor de toppositie voor Zoeken (IS)’ is het aantal vertoningen dat je advertenties in de toppositie op de pagina met zoekresultaten heeft ontvangen, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen waarvoor je in de toppositie in aanmerking kwam. Gebruik deze statistiek om op de positie bovenaan de pagina te bieden.

  • Absoluut top VP Zoeknetwerk

‘Vertoningspercentage voor de absolute toppositie in zoeknetwerk’ is het percentage vertoningen van je zoekadvertenties dat op de meest prominente positie in Google Zoeken wordt gerealiseerd.

Hoe pak je dit aan?

Hoewel je nog tot september de tijd hebt om over te gaan op de nieuwe statistieken, is het verstandig om deze nieuwe statistieken snel tot je te nemen. Zet deze nieuwe statistieken om te beginnen in je kolommen overzicht. En analyseer deze tegenover de gemiddelde positie. Bekijk je huidige automatische regels die gebruikmaken van de gemiddelde positie in Google Ads en analyseer deze in combinatie met de nieuwe statistieken.

De nieuwe statistieken geven een goed beeld van hoe vaak advertenties bovenaan de pagina worden weergegeven. Zo weet je als SEA specialist steeds beter waar je moet bijsturen.
Heb je hulp nodig met je Google Ads campagnes? Neem dan contact op met onze Google AdWords specialist.