Geen AdWords advertenties meer aan de rechterkant

Regelmatige gebruikers van Google hebben de laatste tijd al ontdekt dat er in de zoekresultaten van Google geen advertenties meer aan de rechterkant staan. Volgens diverse testen van Google zelf, is het voor de gebruikservaring het beste dat er aan de rechterkant geen advertenties meer staan.

Van 3 naar 4 top AdWords advertenties

Wat is er nu precies veranderd in de zoekresultaten van Google? Waar er eerst 3 advertenties in de top van de pagina stonden, boven de niet betaalde zoekresultaten, staan er nu 4 advertenties boven de niet betaalde zoekresultaten. Dus 1 advertentie meer.

Google Shopping laptop kopen

Waar er aan de rechterkant dan nog eens 5 tot 7 advertenties werden getoond, zijn deze nu helemaal weg. Daarvoor in de plaats zijn er 3 zoeknetwerk advertenties bijgekomen helemaal onderaan de niet betaalde zoekresultaten. Deze 3 helemaal onderaan de pagina, dus nog onder de onbetaalde/organische zoekresultaten zijn hele ongunstige posities in vergelijking tot de advertenties aan de rechterkant zoals in de ‘oude’ situatie.

Je kunt eigenlijk wel zeggen dat Google i.p.v. 10 advertentieposities, nu nog maar 4 advertentieposities beschikbaar heeft. Let op: we hebben het dan echt over zoeknetwerk advertenties, ook wel de tekstadvertenties genoemd. Niet alle AdWords advertenties zijn van de rechterkant verdwenen. Google Shopping advertenties worden nog wel aan de rechterkant van de zoekresultaten weergegeven en dat blijft vooralsnog ook zo.

Als adverteerder komt het er op neer dat je meer zult moeten bieden om in die top 4 terecht te komen. Waar in de ‘oude’ situatie ook een positie aan de rechterkant voor een goede CTR zorgde en een relatief lage CPC, kan dat niet gezegd worden van de 3 advertenties die nu beschikbaar komen helemaal onderaan de pagina. Hier zal naar onze mening feitelijk niemand op klikken.

3 advertenties onderaan

Uniforme weergave AdWords advertenties

De nieuwe manier van het weergeven van AdWords advertenties komt ook voort uit de opkomst van het gebruik van smartphones. De weergave van de zoekresultaten op desktops lijkt in de nieuwe situatie veel meer op de weergave van advertenties op mobiele apparaten.

Richt je Google AdWords campagne goed in

Adverteren in Google AdWords wordt niet alleen duurder maar ook belangrijker. De nieuwe betaalde advertentieposities aan de onderkant zullen pas worden aangeklikt als iemand niet vindt waarnaar hij of zij op zoek is en daarom gedwongen wordt naar beneden te scrollen. Dit wordt steeds onwaarschijnlijker. Een goed ingerichte AdWords campagne is daarom nu nog meer dan ooit onmisbaar. Wil je advies over jouw AdWords campagnes of wil je Google AdWords uitbesteden aan een buro dat specialist is in Google AdWords? Neem dan contact met ons op voor een geheel vrijblijvende kennismaking.