Met doelgroeptargeting binnen het Display Netwerk bereik je personen die geïnteresseerd zijn in producten of diensten die vergelijkbaar zijn met het aanbod van jouw bedrijf. Deze personen zijn dus niet specifiek in Google op zoek, maar ze browsen op websites en in apps of bekijken video’s die aansluiten op jouw producten of diensten.
Afhankelijk van jouw doelen en het stadium van het koopproces van jouw potentiële klanten, kun je verschillende doelgroepen toevoegen aan je Display campagnes.

In dit blog bespreken we de drie mogelijkheden om doelgroeptargeting toe te passen: affiniteitsdoelgroepen, aangepaste affiniteitsdoelgroepen en in-market doelgroepen.

Affiniteitsdoelgroepen

Display targeting d.m.v. affiniteitsdoelgroepen houdt in dat je focust op doelgroepen met een bepaalde affiniteit of interesse voor een bepaald onderwerp. Stel: je bent eigenaar van een blog over ‘wintersporten’, en je wil nieuwe bezoekers trekken naar je website, dan kun je je richten op doelgroepen die affiniteit hebben met ‘wintersporten’. Diverse mogelijkheden komen dan naar voren zoals: ‘Sneeuwgangers’ en ‘Wintersportliefhebbers’. AdWords zal een schatting geven van het aantal beschikbare vertoningen in het Display Netwerk. Op basis daarvan kun je de groep verder uitbreiden met andere interesses. Of juist toch wat meer beperken. Met affiniteitsdoelgroepen bereik je over het algemeen een brede groep personen.

Affiniteitsdoelgroepen

Aangepaste affiniteitsdoelgroepen

Aangepaste affiniteitsdoelgroepen gaan een stap verder. Deze segmentatie is meer afgestemd op de uiteindelijk gewenste doelgroep en daardoor vaak effectiever.
Je past dit toe door zelf handmatig bepaalde interesses (als zoekwoorden) toe te voegen of door het toevoegen van URL’s van andere interessante websites in jouw branche. Gebruik voor een goede tractie en voldoende vertoningen in elk geval 5 interesses of URL’s.
Zodra je diverse interesses of URL’s hebt ingetypt, toont AdWords hoe jouw doelgroep er uit ziet op basis van demografische gegevens. Bovendien geeft AWords je een set aan website onderwerpen:

aangepaste-affiniteitsdoelgroepen

In-market doelgroepen

In-market doelgroepen tenslotte is een targeting-vorm waarmee je potentiële klanten bereikt die actief bepaalde producten of diensten vergelijken. Deze groep is dus verder in het koopproces. Als je doel met Display adverteren is om meer conversies te genereren, dan is in-market targeting het meest succesvol in het bereiken van dat doel.
Heb je op jouw website bijvoorbeeld niet alleen een blog over ‘wintersporten’ maar bijvoorbeeld ook een webshop met een aantal producten die je verkoopt (zoals skibroeken, skibrillen en andere kleding of accessoires), dan kan je de volgende in-market doelgroepen overwegen: Benodigdheden en accessoires voor wintersporten.

in-market-doelgroepen

AdWords uitbesteden?

Buro Foss is gespecialiseerd in adverteren in het zoeknetwerk en Display Netwerk van Google. Meer weten? Maak dan eens kennis met onze AdWords specialist.