De customer journey is de reis die jouw klanten afleggen voordat ze overgaan tot het doen van een aankoop of aanvraag (bij diensten). Deze customer journey leidt langs diverse offline/online kanalen en websites. Adverteerders kunnen deze reis manipuleren met behulp van verschillende marketingtools. Google AdWords is in het huidige media advertising landschap één van de belangrijkste tools en biedt veel mogelijkheden. De customer journey wordt verdeeld in vijf fases: bewustwording, bekendheid, overweging, aankoop en loyaliteit. In deze blog behandelen wij vier van de vijf fases van de customer journey waaraan Google AdWords optimaal kan bijdragen.

1. Het Google Display Netwerk

Binnen het Google Display Netwerk maak je als adverteerder gebruik van beeldadvertenties om bewustwording te creëren bij een specifieke doelgroep. Veel websites zoals blogs, kranten en review websites bieden advertentieruimte aan. Deze ruimte kan je inkopen met het Google Display Netwerk en gebruiken om je producten of diensten te promoten. Je creëert hiermee dus bewustwording en naamsbekendheid (branding) voor het product of de dienst dat jij wil promoten.

 

2. Het Google Search Netwerk

Het Google Search Netwerk wordt gebruikt om net als in het Google Display Netwerk bewustwording en naamsbekendheid te creëren bij jouw doelgroep tijdens hun zoektocht naar producten die jij aanbiedt. Het verschil zit hem alleen in de manier van adverteren. Binnen het Google Search Netwerk maak je als adverteerder gebruik van tekstadvertenties. Je probeert je producten of diensten zo goed mogelijk te omschrijven in de tekstadvertentie zodat deze de doelgroep optimaal aanspreekt. In de advertenties beschrijf je jouw USP’s (Unique Selling Points) en zorg je dat je opvalt tussen de concurrenten, bijvoorbeeld met krachtige advertentie extensies of een creatieve, opvallende tekst.

3. Google Shopping advertenties

De eerste twee methodes zijn vooral bedoeld om bekendheid en bewustwording te vergroten binnen de customer journey. Google Shopping advertenties gaan een stap verder. Met deze advertenties ga je direct de producten uit je webshop promoten. De klanten zijn zich inmiddels bewust geworden van het assortiment en overwegen om een aankoop te doen. Google Shopping advertenties kunnen dit aankoopproces versnellen. De klanten krijgen namelijk direct het product te zien waar zij naar zoeken, inclusief de prijs en een afbeelding. De kans is groot dat de bezoeker overgaat tot een aankoop, zeker als je als adverteerder goed naar voren komt en hoger staat dan andere aanbieders. Google Shopping moet ook voortdurend geoptimaliseerd worden, lees onder andere onze optimalisatie tips.

4. Google Remarketing campagnes

De klant heeft tijdens zijn journey je website bezocht en diverse producten of diensten bekeken. Met een Google remarketing campagne kun je deze klant weer terughalen naar je website: wederom met behulp van beeldadvertenties, maar dan met een andere boodschap.
Met de boodschap moet je de bezoekers ervan overtuigen om jouw aanbod opnieuw in overweging te nemen. Als de bezoeker overtuigd is, zal hij naar de site terugkeren en misschien toch dat ene product of die ene dienst bij je aanvragen.

Wil jij met Google AdWords ook meer invloed uitoefenen op de customer journey? Wij helpen je graag met het creëren van de juiste search strategie. Neem contact met ons op!