Beeldextensies zijn de meest recente ad extensies die we kunnen gebruiken in het Google Ads platform. Met beeldextensies kun je een aantal afbeeldingen toevoegen als visueel component aan de bestaande zoekadvertenties. Je zoekadvertenties zullen er aantrekkelijker uitzien én meer opvallen. Google heeft een hele tijd gewerkt aan deze beeldextensies. In 2013 en in 2016 werden ze al eens aangekondigd. In 2019 werden Gallery ads aangekondigd maar nu zijn daar dus beeldextensies voor in de plaats gekomen.

Hoe zet je beeldextensies op in Google Ads?

Je vindt de beeldextensies bij alle andere extensies. Gemakkelijk te vinden dus! Je kunt beeldextensies toevoegen zowel op campagne niveau als advertentiegroep niveau. Het hangt van je campagne structuur of op welk niveau je ze gaat toevoegen. Als een beeld overkoepelend is voor alle advertentiegroepen in een campagnes, dan volstaat een beeld op campagneniveau.
Hanteer je verschillende diensten of producten per advertentiegroep? Dan is het logisch om je beeldextensie per advertentiegroep toe te voegen.

Waar vind je geschikte beelden voor beeldextensies?

Net als bij het zoeken van beelden voor een Display campagne, is het ook voor een beeldextensie van belang om kwalitatieve beelden te gebruiken. Meestal gebruik je een beeldbank met geschikt materiaal voor je advertenties. Een andere optie is het scannen van de website via Google Ads. Dit doe je door je url toe te voegen. Google Ads kiest dan geschikte beelden. Ook kun je beelden gebruiken die op de social media kanalen gebruikt worden. Ook deze url’s kun je laten scannen door Google Ads, waarna je tips krijgt welke beelden geschikt kunnen zijn.

Je hebt niet allerlei verschillende formaten of pixels nodig voor de beelden die je wil gebruiken. De landscape en square indeling zijn van toepassing. Qua afmetingen moet je de volgende afmetingen aanhouden:
– Landscape: 1200 x 628 (aanbevolen), 600 x 314 (minimum)
– Square: 1200 x 1200 (aanbevolen), 300 x 300 (minimum)
In de praktijk worden de vierkante afbeeldingen het vaakst vertoond. Heel belangrijk dus om ook deze wel toe te voegen!

Hoe presteren je beeldextensies?

Als je na een tijdje wil bekijken hoe goed je beeldextensies presteren, ga je naar het onderdeel extensies en klik je op afbeelding. Dan krijg je een tabel met een duidelijk overzicht van de impressies en klikken. Het is overigens zo dat zodra iemand klikt op een beeldextensie ze worden doorgeleid naar de pagina die gekoppeld is aan de Kop van de advertentie.

Resultaten beeldextensies

Google Ads beeldextensies best practices

Let op de volgende regels voor wat betreft de beelden:
– Gebruik geen logo’s
– Gebruik geen teksten in de beelden
– Gifjes zijn niet toegestaan
– Geen vage beelden gebruiken
– Mix & match beelden. Test wat het beste werkt voor jouw doelgroep.
– Gebruik simpele beelden, beeldextensies worden altijd kleiner weergegeven.

Samenvattend: beeldextensies zijn niet moeilijk om op te zetten. Ze kunnen een groot effect hebben op de impact van jouw ads. Neem de tijd om goede kwaliteit beelden te gebruiken die relevant zijn voor de zoekwoorden en de ads in jouw account.

Wil je met Google Ads aan de slag, maar weet je niet hoe? Neem dan contact op met onze SEA specialist.