In dit blog praten we je bij over de nieuwste veranderingen op het gebied van attributie in Google Ads. Conversie attributie houdt in hoe een conversie wordt toegewezen aan bepaalde kanalen en advertenties. Als iemand converteert, zijn er over het algemeen al verschillende interacties met de advertenties geweest. Attributiemodellen geven elk op hun eigen manier credit aan een bepaalde advertentie-interactie.
Er zijn in Google Ads 6 verschillende attributiemodellen.

Attributiemodellen in Google Ads

1. Laatste klik: alle credit gaat naar de laatste klik, dus de laatste advertentie en zoekwoord krijgt 100% van de conversie toegeschreven.
2. Eerste klik: 100% van de conversie wordt toegewezen aan de eerste klik, de eerste advertentie en het bijbehorende zoekwoord.
3. Lineair: de conversie wordt gelijkmatig toegeschreven aan alle advertentie-interacties.
4. Tijdsverval: bij dit model wordt er meer credit toegeschreven aan advertentie-interacties die dichter bij het tijdstip van conversie liggen.

Attributie in Google Ads

Bron: Sunbay marketing

5. Positiegebaseerd: bij dit model wordt 40% van de conversie toegewezen aan de eerste en de laatste interactie. De 20% die overblijft wordt verdeeld over de andere advertentie-interacties die er zijn geweest op weg naar de conversie.
6. Data-driven: in dit model worden conversies toegewezen op basis van historische gegevens in het account. Data-driven-attributie verschilt van de andere attributiemodellen omdat eigen conversiegegevens worden gebruikt om de bijdrage van elke advertentie-interactie in het conversiepad te berekenen. Omdat er sprake is van machine-learning, is het wel zo dat Google veel data nodig heeft (dus grote aantallen conversies).

Data-driven attributie de nieuwe standaard

Het data-driven attributiemodel (DDA) wordt de nieuwe standaard in Google Ads. Dit heeft Google eind September aangekondigd. De standaard was altijd Laatste klik attributie maar dit wordt langzamerhand de komende maanden aangepast in de accounts. Laatste klik attributie gebruiken we bij onze klanten al langer niet meer. Positiegebaseerd is een model waarmee wij zelf goede resultaten behalen. DDA gaat nog een stap verder en geeft een veel holistischer beeld van het conversiepad. We kijken ernaar uit om dit model in te gaan zetten!

Het is overigens niet zo dat je account automatisch wordt omgezet. Je krijgt eerst diverse meldingen. Bovendien is het mogelijk om het model altijd weer aan te passen of terug te zetten zoals je het had ingesteld.
Het is niet verplicht en soms ook niet altijd verstandig om het attributiemodel aan te passen. Het hangt af van de grootte van je account, je advertentie doelen en de conversie tracking set-up.

Hoe je het attributiemodel kunt aanpassen

In Google Ads kun je bij Tools en Instellingen het attributiemodel aanpassen. Klik je conversie aan en kies jouw attributiemodel. Als Data-driven niet beschikbaar is, wordt dit gelijk aangegeven.

Attributiemodel kiezen Google Ads

Heb je vragen over attributiemodellen? Neem dan contact op met onze SEA specialist. We vertellen je er graag meer over!