AdWords uitbesteden aan AdWords specialist: 6 factoren om rekening mee te houden

De keuze voor AdWords uitbesteden aan een AdWords specialist is niet zo snel gemaakt. Dit blog geeft je inzicht in:

  • De voordelen van het uitbesteden van Google AdWords (Google Ads);
  • Factoren waarmee je rekening moet houden bij AdWords uitbesteden;
  • Doelen en afspraken die je moet maken met een AdWords specialist.

1. Stem verwachtingen af met AdWords specialist

Wanneer je AdWords wil uitbesteden, is het van belang dat jij en de AdWords specialist dezelfde verwachtingen hebben van de samenwerking. De specialist moet begrijpen wat jij van hem of haar verwacht met betrekking tot jouw campagnes. Anderzijds moet jij op de hoogte zijn van wat de specialist voor jou kan betekenen. Maak dus concrete afspraken en houd rekening met de volgende zaken:

● Taakverdeling: Kies je er voor om alle campagnes uit te besteden of onderdelen daarvan? Leg de verdeling goed vast. Zo voorkom je dat er dubbel werk wordt verricht of taken overgeslagen worden.

● Bereikbaarheid: In de online wereld ligt het tempo hoog. Daarom is het van belang dat een AdWords specialist de tijd heeft om jouw campagnes met regelmaat aan te passen op basis van de juiste analyses. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de specialist in staat is om binnen één of twee werkdagen op jouw vragen te reageren.

● Prestatie en tevredenheid: Wanneer je AdWords gaat uitbesteden wil je verzekerd zijn van een goed resultaat. Maak afspraken over een eventuele termijn waarin je kunt bekijken of de beloofde resultaten overeenkomen met de daadwerkelijke resultaten. Bij Buro Foss adviseren we altijd een samenwerking van minimaal 6 maanden. Dit is een goede periode om zaken op te zetten, te optimaliseren en betere resultaten te boeken.

● AdWords wijzigingen: Wijzigingen in je Google AdWords campagnes laten pas na circa 12 dagen resultaat zien. Belangrijk is wel dat je de wijzigingen kunt volgen en dat de specialist de wijzigingen goed bijhoudt en rapporteert.

● Belangrijke onderwerpen: Bespreek belangrijke onderwerpen zoals USP’s, aanbiedingen en andere zaken die voor jouw organisatie waardevol zijn. Op deze manier kan de specialist jouw campagnes nog beter inrichten en optimaliseren. En kan er worden ingespeeld op actuele ontwikkelingen en trends.

● Resultaten bespreken: Maak afspraken over hoe de AdWords specialist belangrijke resultaten naar jou communiceert. Bij Buro Foss worden de resultaten elke maand gerapporteerd en besproken. Daarnaast wordt er afspraken ingepland voor tussentijdse calls om de voortgang kort te bespreken.

2. AdWords uitbesteden; bespaar tijd en geld

Door jouw AdWords campagnes uit te besteden aan een professional houd jij tijd over en kun je de focus leggen op je eigen business. AdWords campagnes hebben voortdurend zorg en aandacht nodig. Het optimaliseren van de campagnes is minimaal een wekelijks terugkerende bezigheid. Ben je niet in staat om elke week naar je campagnes te kijken, dan is de kans heel groot dat de campagnes steeds minder goed presteren.

AdWords uitbesteden aan AdWords specialist

Het beheren, optimaliseren en uitbreiden van de AdWords campagnes is best een ingewikkeld proces. Vooral omdat Google continu blijft uitbreiden met nieuwe mogelijkheden. Het uitbesteden van jouw campagnes aan een professional is een extra kostenpost. Echter, het uitbesteden van AdWords kan juist geld opleveren. AdWords specialisten zullen de werkzaamheden rondom jouw campagnes snel en secuur uitvoeren. Zij zijn ervaren in het werken met Google Ads. Bovendien zal de specialist jouw campagnes monitoren en waar mogelijk voortdurend verbeteren en uitbreiden, waardoor conversies toenemen.

3. Aanvullende mogelijkheden naast AdWords

Door een AdWords specialist in te schakelen gaat er een wereld aan mogelijkheden voor je open die bijdragen aan jouw Google Ads campagnes. Adverteren via Google Ads is nog maar het begin. Wanneer je in zee gaat met een expert, biedt hij of zij je als het goed is nog meer mogelijkheden. Naast Google AdWords zijn er ook nog vele andere programma’s die interessante data kunnen verzamelen. Programma’s als Google Analytics en Hotjar leveren data over de afkomst van je websitebezoekers. Je ziet hoe bezoekers over jouw website bewegen en bij welke pagina’s ze afhaken en uitstappen. Wanneer je beter begrijpt wie je doelgroep is, en hoe deze doelgroep zich beweegt, zorgt dat ook weer de juiste aanpassingen en verbeterde resultaten.

4. Vast contactpersoon

AdWords uitbesteden aan een specialist betekent ook dat je (deels) de touwtjes uit handen geeft. Om toch inzicht te houden in je eigen campagnes moet je ervoor zorgen dat je altijd betrokken blijft. Maar hoe doe je dat? Zorg er bijvoorbeeld voor dat in ieder geval één collega nauw samenwerkt met de door jou ingehuurde AdWords specialist. Zo is er altijd iemand die de specialist de benodigde input kan verschaffen. Maak daarnaast de afspraak om eens per periode met elkaar om tafel te gaan zitten. Zo kun je samen eventuele veranderingen in je campagnes implementeren of de resultaten eens grondig bekijken.

Buro Foss maakt elk kwartaal een afspraak met haar klanten om face-to-face te overleggen. Tevens vindt er elke 2 weken een call plaats om de tussentijdse resultaten, Hotjar analyses of rapportages te bespreken. Buro Foss werkt met een eigen specialist per klant. Zo heb je altijd een vast contactpersoon.

5. Resultaten kunnen inzien

Zorg ervoor dat je voortdurend op de hoogte blijft van de resultaten van jouw AdWords campagnes. Maak afspraken met jouw specialist op welke wijze resultaten met jou worden gedeeld. Denk bijvoorbeeld aan het delen van een inzichtelijk maand rapportage. Het is belangrijk dat de AdWords specialist de resultaten met jou deelt en ook toelicht. Het is de taak van de specialist om jou op de hoogte te houden van de uitkomsten en antwoord te geven op al jouw vragen. Zorg ook dat je altijd toegang hebt tot je eigen Google AdWords account, zodat je zelf ook altijd de campagnes kunt inzien.

6. Google Partner

Belangrijk is dat een AdWords bureau geregistreerd staat als Google Partner. Het bureau beschikt in zo’n geval over een Google Partner Badge. AdWords uitbesteden aan een AdWords specialist met de partner badge betekent in elk geval dat je verzekerd bent van een specialist met veel kennis over Google Ads. De expert is gecertificeerd in het werken met AdWords en bovendien op de hoogte is van de laatste updates en ontwikkelingen binnen AdWords.

Google Partner

Voor je begint met AdWords besteden is het dus belangrijk om de volgende punten mee te nemen in je besluit.
1. Stem verwachtingen af
2. Bespaar tijd en geld
3. Aanvullende mogelijkheden naast AdWords
4. Vast contactpersoon
5. Resultaten kunnen inzien
6. Google Partner

Kortom: AdWords uitbesteden scheelt veel tijd en geld. Het is wel van belang om goede en duidelijke afspraken te maken met een specialist en de bovenstaande punten altijd in je achterhoofd te houden. Wil je eerst weten hoe jouw AdWords campagnes ervoor staan. Doe dan de vrijblijvende AdWords scan van jouw campagnes.