AdWords not-to do top 10

Regelmatig krijgen wij de vraag om mee te kijken met AdWords campagnes van een nieuwe klant. Campagnes die ooit zijn opgesteld door een ‘specialist’, maar waar qua instellingen alleen al veel mis mee is. Het gevolg? Hoge kosten en lage, lees ‘geen’ resultaten.
Campagnes zijn vaak nog ingesteld volgens de standaard instellingen van Google AdWords. Maar deze instellingen zorgen er niet automatisch voor dat je de resultaten boekt waarnaar je op zoek bent. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden bij het opzetten van je AdWords campagnes. In dit blog alvast een tiental ‘not to-do’s’ voor Google AdWords. Doe er je voordeel mee als AdWords specialist of online marketeer!

Top 10 not to-do’s van AdWords

  • Campagnes targetten op zowel het Zoek- als het Display netwerk.
    Kies er altijd voor om de verschillende netwerken te scheiden. Voor beide netwerken gelden namelijk andere doelgroepen. De CTR’s verschillen ook nogal tussen beide netwerken. Doorgaans scoor je binnen het Display netwerk lagere CTR’s. Je hebt vaak een veel breder bereik (meer vertoningen), maar daardoor ook minder klikken. Als je op beide netwerken adverteert, heeft de lage CTR van het Display netwerk altijd een negatieve invloed op de resultaten binnen het zoeknetwerk.
  • Talen alleen instellen op Nederlands.
    Dat zou goed moeten zijn, denk je. Toch niet. Veel Nederlanders maken gebruik van de Engelstalige versie van Google. Stel je de campagnes alleen in op de Nederlandse taal, dan worden de advertenties ook alleen getoond in de Nederlandse versie van Google.
  • Advertenties 24/7 tonen.
    Standaard worden de advertenties binnen Google AdWords 24/7 getoond. Door bepaalde tijdstippen uit te schakelen voor vertoning van je advertenties, verbeter je de kwaliteit. Doe dit op het moment dat je een goed beeld hebt van de resultaten gedurende de dag.
  • Per advertentiegroep 1 advertentie inzetten.
    Als je geen gebruik maakt van verschillende advertenties, kun je ook niet testen welke advertentie klanten meer aanspreekt. Een gemiste kans.
  • Geen sitelinks inzetten.
    Deze links toon je onder de teksten van je advertenties. Er bestaat een grote kans dat een bezoeker juist een van deze pagina’s zoekt. Veelgebruikte sitelinks zijn bijvoorbeeld contactpagina’s voor een website.
  • Niet gebruik maken van extensies in AdWords, zoals oproepextensies.
    Door een telefoonnummer toe te voegen als extensie aan je advertentie creëer je een stukje betrouwbaarheid en gemak voor de gebruiker.
  • Alleen brede zoekwoorden inzetten.
    We zien het nog vaak, een hele lijst zoekwoorden die allemaal breed worden ingezet. Wat je dan krijgt is dat je een hele hoop ‘verkeerde’ bezoekers trekt. Stel je adverteert op: online marketing bureau, dan ontvang je niet alleen mensen die zoeken op: online marketing bureau, maar ook die zoeken op marketing of online of bureau.
  • Geen landingspagina’s inzetten voor de diverse advertenties.
    Stel je verkoopt binnen je webshop diverse producten, waarom dan bezoekers laten landen op de homepage en niet exact op de pagina met het gezochte product? Voor de hand liggend, maar nog vaak wordt dit niet gedaan. Maak dus hele goede landingspagina’s voor je AdWords campagnes!
  • AdWords niet koppelen aan Google Analytics.
    Als je wil weten hoe AdWords presteert ten opzichte van andere kanalen, dan kun je AdWords koppelen aan Analytics. Het kost niet veel tijd en het helpt je de campagnes te optimaliseren.
  • Eigen IP-adres niet uitsluiten.
    Vaak wordt dit niet vergeten in Google Analytics, maar in AdWords zit deze mogelijkheid ook. Door het IP-adres van de klant, maar ook van het bureau dat de campagnes opstelt uit te sluiten, tellen deze vertoningen in elk geval niet mee in de statistieken.

Hulp nodig van een AdWords specialist

Weten hoe wij kunnen helpen als Google AdWords specialist? Neem contact met ons op.