AdWords krachtiger maken met advertentie extensies

Advertentie extensies zijn een type advertentie indeling, waarmee extra informatie over je bedrijf kan worden weergegeven. Ze zijn een uitbreiding (extensie) van de tekstadvertentie. De voordelen van het gebruiken van extensies zijn ten eerste dat de grootte van de advertentie toeneemt. Het toevoegen van extensies leidt daarnaast tot een hogere doorklik ratio (CTR) van de advertentie. Je trekt dus meer bezoekers naar je website of webshop. Tot slot heeft het gebruik van extensies invloed op de positie van je advertentie in Google. De advertentie met de meest relevante extensies wordt altijd hoger geranked in Google dan de advertentie van een concurrent die op hetzelfde zoekwoord biedt maar geen of niet relevante extensies heeft toegevoegd.

 

De belangrijkste advertentie extensies

  • Reguliere sitelinks

Sitelinks bestaan al langer als extensie in AdWords. Deze sitelinks zijn extra links onderaan de advertentie die linken naar een andere pagina op de site. Per sitelink kun je beschrijvende tekstregels toevoegen. De meeste adverteerder maken al gebruik van sitelinks. Het is aan te bevelen om per kwartaal even een check te doen of alle sitelinks nog relevant zijn!

  • Highlight extensies 

Een highlight extensie is een stukje tekst van maximum 25 karakters dat je onder je Google tekst advertenties plaatst. Deze ruimte is speciaal bedoeld om de USP’s van je merk te benadrukken, zodat internetgebruikers jouw voordelen direct kunnen zien.  En (dat is de bedoeling) sneller op jouw advertenties klikken. Een voorbeeld van de highlight extensie is: “Bespaar tot 30%”, “Gratis verzending”, “24/7 klantenservice”.

  • Locatie –en oproepextensies

Vergeet niet de locatie van je bedrijf en je telefoonnummer te tonen bij de advertentie. Tip: zorg voor een vast telefoonnummer i.p.v. een mobiel nummer.

  • Verkopersbeoordelingen

Veelgebruikt bij webshops zijn tegenwoordig extensies met verkopersbeoordelingen. Via diverse externe platformen (onder andere: Trustpilot, eKomi, KiyOh en Feedback Company) is het mogelijk om beoordelingen te verzamelen. Deze beoordelingen kunnen door Google Adwords opgepikt worden, waarbij de reviews automatisch in Google AdWords worden getoond.

  • Website informatie extensie

Met de website informatie geef je branche specifieke informatie weer over producten en diensten van de adverteerder. Voorbeelden zijn ondersteunende services, producttypen en merken. Deze extensies lijken dus een beetje op de huidige highlight extensies. Een voorbeeld van een website-informatie extensie:

“Gratis Wi-Fi”, “Zwembad”, “Fitness centrum”.

  • Prijsextensies

Door gebruik te maken van prijsextensies kan je direct naar je doelgroep communiceren over de prijzen van jouw producten of diensten. De extensies worden weergegeven onder de reguliere tekstadvertentie. De extensies worden op dit moment alleen getoond wanneer je de nummer 1 positie bezit in de zoekresultaten op mobiele apparaten. Net zoals met de andere advertentie extensies.

Lees ook ons blog over prijsextensies in Google AdWords.

  • Berichtextensies

De berichtextensie (click-to-message extensie) is een nieuwe advertentie extensie. Hiermee kunnen Google gebruikers eenvoudig een tekstbericht versturen naar de adverteerder. Met één klik op de knop opent je telefoon een SMS-venster met een vooraf ingestelde tekst.

In onderstaande afbeelding kun je zien hoe je een berichtextensie er in Google AdWords uitziet.

Berichtextensies in AdWords

Video over advertentie extensies

Even je geheugen opfrissen? Bekijk dan onderstaande video over advertentie extensies:

 

Wil je meer weten over de mogelijkheid van het inzetten of optimaliseren van sitelinks in jouw AdWords campagnes of wil je meer weten over Google AdWords en de mogelijkheden om een AdWords specialist in te huren? Neem dan vrijblijvend contact op.