Adverteren op YouTube

Benieuwd of adverteren op YouTube ook voor jou interessant is? In dit blog vertellen we eerst over de soorten advertenties die er mogelijk zijn op het videokanaal. In de afgelopen 12 jaar is YouTube enorm gegroeid. Inmiddels gebruiken zo’n 1 biljoen mensen YouTube. Gemiddeld bezoeken dagelijks circa 30 miljoen mensen het video kanaal. YouTube heeft een groot bereik. Daarnaast is net als bij Facebook de frequentie van het kanaal ook nog eens heel intensief. Adverteren voor YouTube kan voor ieder bedrijf interessant zijn.

Hoe word je succesvol met adverteren op YouTube?

Wanneer je start met een campagne op YouTube, is het van belang dat je vooraf alles goed instelt voor het meten van het succes van de campagne. Je hebt daarvoor Google AdWords, Google Analytics en een YouTube kanaal nodig. Daarnaast heb je natuurlijk een video nodig. Deze video plaats je op je YouTube kanaal. Om maximaal succes te behalen met je campagne, raden we aan om een filmpje te gebruiken die (minimaal) voldoet aan de volgende voorwaarden:
• Lengte van de video tussen  20 en 40 seconden
• Toon de belangrijkste USP’s in de eerste 5 seconden
• Toon het merk, de product of dienst in de eerste 5 seconden

YouTube advertenties

Bij het starten van een YouTube campagne, uit verschillende advertenties:
1. YouTube InStream ads
2. YouTube Discovery ads
3. YouTube Bumper ads

InStream advertenties worden veruit het meest gebruikt. Deze advertenties heb je vast wel eens gezien. Dit zijn de welbekende advertenties die overgeslagen kunnen worden na 5 seconden. Voor deze advertenties is het heel belangrijk dat in de eerste 5 seconden de belangrijkste boodschap en het merk goed zichtbaar zijn.

Enkele kenmerken van de YouTube Instream advertenties zijn:

  • Na 5 seconden kunnen ze worden overgeslagen
  • Betaling op basis van CPV (Cost per View)

Instream video ad
Voorbeeld: InStream advertentie op YouTube

YouTube Discovery ads zijn advertenties die worden weergegeven in de zoekresultaten van YouTube, op de weergave pagina’s van YouTube video’s, de startpagina van de YouTube (of YouTube app) en in het Google Display Netwerk.

Discovery ad

Voorbeeld: Discovery advertentie op YouTube

Belangrijke kenmerken van Discovery ads zijn:

• Betaling op basis van CPC (kosten per klik)
• Targeting op basis van zoekwoord
Ook zijn er sinds kort YouTube Bumper advertenties. Dit type YouTube advertentie heeft het meeste weg van de InStream campagne. 

Bumper ads duren echter maar maximaal 6 seconden, daarnaast zijn ze niet over te slaan (non skippable).

Nu we weten wat voor soorten advertenties er mogelijk zijn, bespreken we de volgende keer een leuke case waarin YouTube centraal staat. Meer weten over YouTube adverteren? Neem dan contact op met onze AdWords specialist. Of lees het volgende blog!