De functie advertentieplanning in Google AdWords geeft de mogelijkheid om biedingen op zoekwoorden aan te passen voor bepaalde dagen, dagdelen of uren. Een adverteerder die bijvoorbeeld vooral B2B verkoopt, kan er voor kiezen campagnes in het weekend minder intensief te voeren en juist op de doordeweekse dagen volop zichtbaar te zijn.

Gebruik historische data

Maar pas op, trek niet te snel op voorhand al conclusies. Het beste is om de advertentieplanning in Google AdWords te gebruiken op basis van historische data. Analyseer via Dimensies een langere periode met conversies en analyseer de dagen van de week en uren van de dag. Valt een bepaalde periode of dag op? Zijn er bepaalde uren van de dag bijvoorbeeld duurder dan andere uren? Of zijn er bepaalde dagen van de week waarop er in verhouding meer aankopen worden gedaan in jouw webshop?
Wat is nu een goede periode om een analyse uit te voeren? Over het algemeen is een periode van 4-6 maanden een redelijke periode. Maar dan heb je wel voldoende conversie aantallen nodig.

Hoe stel je de advertentieplanning in Google AdWords in?

De functie advertentieplanning is een instelling op campagneniveau. Kies daarom de campagne uit waarvoor advertentieplanning moet worden ingeschakeld en klik in de grijze balk op ‘instellingen’, en vervolgens op ‘advertentieplanning’. De rest spreekt voor zich!

Advertentieplanning in Google AdWords

Onze tip is om niet teveel periodes aan te passen in biedingen. Pak echt de uitschieters en haal daar je voordeel mee. Meer weten over Google AdWords of specifiek over het inzetten van een advertentieplanning? Neem dan contact op met onze AdWords specialist.